Teoretické
úvahy o hudbě lze sledovat hluboko do starověku. Ve vyspělých kulturách
patří
nedílně k tomu, co hudbu pozvedlo z pouhých tradovaných praktik (usus)
k
uvědoměle utvářenému umění (ars).
Teorie se proto specifickým způsobem
podílí na hudbě, zvláště pak na hudbě evropské.
Všechny teoretické otázky kladené hudbě a všechno vědění o ní lze
shrnout pod
pojem hudební
věda. Obecnější pojem hudební teorie
(opak:
hudební
praxe) doznal v minulém století zúžení,
které neodpovídá
původnímu řeckému pojmu theoria jakožto nazírání a
reflexe: znamená od
té doby vlastně jen nauku o harmonii, kontrapunktu a hudebních formách.
Vzorem
byly ostatní duchovědné a uměnovědné disciplíny.
Vědecký nárok se realizuje zejména v bádání. V něm se vytvořila oblast historické
hudební vědy (dějiny hudby: JOHANN
NIKOLAUS FORKEL, FRANCOIS JOSEPH FÉTIS, OTTO JAHN, AUGUST
WILHELM AMBROS, FRIEDRICH CHRYSANDER, PHILIPP SPITTA, GUIDO ADLER,
ALFRED
EINSTEIN, HEINRICH BESSELER, MANFRED BUKOFZER, CARL DAHLHAUS)
a
vedle ní tzv. systematická
hudební věda (HERMANN
HELMHOLTZ, CARL STUMPF, HUGO RIEMANN, CURT SACHS, ERNST KURTH, JACQUES
HANDSCHIN, ALAN P. MERRIAM) zahrnující disciplíny, které nejsou
orientovány
primárně historicky. Výsledků hudebněvědného bádání využívá - kromě
výuky hudby
na všech stupních vzdělávání - zejména hudební interpretace
(zvláště v oblasti staré hudby), kritika a publicistika.
Schéma dílčích hudebněvědných disciplín na připojeném obrázku podává orientační přehled a je samozřejmě jen jednou z více možností.
Předmětem hudební
historiografie jsou dějiny
hudby
od nejstarších dob po současnost, jež jsou zkoumány a vykládány z
hlediska
- historických
a stylových epoch
- národů,
zemí, měst a regionů
- skladatelských
škol a směrů
- tvůrčích
osobností a jejich děl
- hudebních
druhů a institucí
- hudebního
myšlení a nazírání
- provozovací
praxe, interpretace a recepce.