|
|
Hra na
etnické hudební nástroje I.
Hra na etnické hudební nástroje II. |
1. Vyučující: doc. Mgr.
Vlastislav Matoušek, Ph.D.
2. Anotace
předmětu: seminář, 2 hodiny týdně po dobu 2 semestrů, každý
semestr je zakončen zápočtem.
3. Doporučená
literatura:
BLASDEL, Christopher Yohmei: The Shakuhachi, Notomosha Corp., Tokyo
1988 (SK Pha IV D 237)
ČÍP, Pavel: Dudy v Čechách, na Moravě a ve Slezsku, Salve Regina, Brno
2006, ISBN 809023325-2
DESTREM, Philippe/HEIDEMANN, Volker: The Hurdy-Gurdy/La vielle/Die
Drehleier, Collection AMTA 1993
GARSIDE, Tim: An Introduction to Egyptian Drums and Rhythms, VIDEO, The
Salamander Music Company
MATOUŠEK, Vlastislav: Prehistorie hudebních nástrojů (z pohledu
etnomusikologie) – sborník Antropologické symposium Nečtiny 30.6. -
1.7.2000 (str. 93-110), ISBN 80-7082-773-4 www.shakuhachi.cz
http://www.musica.cz/skladatele/matousek-vlastislav.html#dilo
MATOUŠEK, Vlastislav: Rytmus a čas v etnické hudbě, Togga, Praha
2003, ISBN 80-902912-2-8 (158 str., 2 CD s ukázkami)
MATOUŠEK, Vlastislav: The Systemisation of the Musical Language of the
Fukezen Shakuhachi Honkyoku, in Živá hudba 2003, XIII. sborník Ústavu
teorie hudby Hud.fakulty AMU, Togga, Praha 2004, s.131-148, ISBN
80-902912-7-9
VELEZ, Glen: The Fantastic World of Frame Drums, VIDEO, Interworld
Music Associates, USA
SACHS, Curt: The History of Musical Instruments, W.W.Norton &
Comp.injc., New York 1968 (1940)
SACHS, Curt: The Rise of Music, W.W.Norton & Comp.injc., New York
1943
4. Stručná osnova
předmětu: Seminář poskytuje přehled, orientaci a vlastní
praktické „muzicírování“ v oblasti tzv. etnické hudby - hudebních
projevech mimo rámec evropské hudby artificiální, zabývá se tedy
především hudebním folklórem, hudbou přírodních národů a vysokých
mimoevropských kultur.
5. Sylabus
předmětu: Praktické cvičení Hra na etnické nástroje I, nabízí
studujícím možnost osvojit si základy hry na etnické nástroje různého
typu (zejména bicí, ale také dechové a případně i strunné) a z různých
hudebních a kulturních okruhů (africký kontinent, Indie, Dálný východ,
evropské lidové nástroje etc.). Nástroje vyučující vybírá
s ohledem na preference studujících.
Kurz Hra na etnické nástroje II. je koncipován jako volné pokračování
cvičení Hra na etnické nástroje I. Studující mohou buď dále pokračovat
ve hře na nástroje, kterým se věnovali v předchozím semestru, anebo si
dle svých možností, schopností a zájmu zvolit další nástroje z nabídky,
kterou poskytne vyučující.
Během cvičení je
pozornost věnována postupně vybraným tématům z následujícího přehledu:
1. Rytmické nástroje – poly-rytmy a křížové rytmy, Reich-Matoušek:
Clapping Music Recycled etc.
2. Flétna jednoručka s bubnem
3. Chřestidlo – nástroj pěti kontinentů – Kass-kass [Keš-keš] –
společná výroba cvičných nástrojů, rainstick etc.
4. Jedno-tónové píšťalky – Pygmejové – společná výroba cvičných nástrojů
5. Rytmika arabského kulturního okruhu – rámové bubny duff a raque,
darboka, činelky sagat a toura etc.
6. Technika cirkulárního dechu
7. Dudy – dudey a „moldánky“
8. Organistrum – niněra
9. Sanza (mbira, kalimba) – africký lamelofon
10. Středoevropské pastýřské píšťaly - fujara, koncovka, dvojačka
11. Mirlitony – mluvící trubice a hlasové modifikátory, kazoo etc.
12. Retné aerofony v etnické hudbě 1: mušle, kangling, gazelí rohy
(kuduzela-vuvuzela)
13. Retné aerofony v etnické hudbě 2: didjeridu australských
Aboridžinců
14. Etnické flétny 1: flétny Středomoří – suffara, kawala, ney
15. Etnické flétny 2: Čína – siao, ti´c
16. Shakuhachi – meditace hudbou – hudba jako spirituální praxe
17. Brumle – Jew´s arp
18. Hudební luk
19. Bifónický (harmonický, hrdelní, alikvotní etc.) zpěv: Tradiční -
khomij, sygit, kargyra - Nové techniky – reálný dvojhlas etc.
20. Indie: Rága-Tála, tabla
21. Polyfonie a poly-stratofonie v etnické hudbě (Ainové,
Aboridžinci)
22. Rytmické nástroje subsaharské Afriky - štěrbinové bubny
6. Maximální
počet posluchačů ve skupině: Počet není limitován.
|
|