>>
tento sylabus v PDF (např. pro tisk)
PhDr. Lenka Hlávková, Ph.D.
čt 8.20 – 9.50
místnost 405
atestace: Zk (4 kredity)
Kurs je zaměřen na problematiku edičních technik pramenů 15. a 16.
století. Studenti při něm uplatní znalosti starých notačních systémů
získané v základních kursech hudební paleografie (černá a bílá
menzurální notace) a seznámí se se specifickými problémy ediční
práce v oblasti hudebních památek uvedeného období.
Podmínkou udělení atestace je minimálně 70% účast v kursu, aktivní
účast v diskusi nad společně čtenými texty a vypracování kritické
edice vybrané skladby.
Nezbytné pomůcky: notový papír s rastrem (formát A4 nebo větší), tužka, guma
Základní literatura:
Apel, W.: Die Notation der polyphonen Musik. Leipzig 1963
nebo The Notation of Polyphonic Music. Cambridge 1949
Gancarczyk, P.: Musica Scripto. Warszawa 2001
Mandlík, T.: Skladby notované bílou menzurální notací v Kodexu Franus (diplomová práce 2008)
Musikgeschichte in Bildern, svazek III/5
Mužík, F.: Úvod do kritiky hudebního zápisu. Praha 1961
Vašák, P. a kol.: Textologie. Teorie a ediční praxe. Praha 1993
Caraci Vela, M. (ed.): Kritika hudebního textu. Metody a problémy hudební filologie. Praha 2001 (vybrané kapitoly)
Kritické edice hudby 15. a 16. století (viz fond knihovny ÚHV)
Materiály v PDF ke stažení:
>> Kritika hudebního textu - s. 3 – 33 (Úvod) + Textologie - s.
17-20
(Vymezení problému)
>> Textologie – s. 50 – 96 (Rekonstrukce textového procesu)>> Kritika hudebního textu – s. 110 – 120 (T. Noblitt) + NOE
>> Kritika hudebního textu – s. 121 – 133 (A. Atlas)
>> Kritika hudebního textu – s. 93 – 107 (M. Bent)