středa 10:50 – 12:25, č. 404
kontakt: vit.zdralek@gmail.com
>>
Rukověť pro etnomzikology - informační zdroje
VIDEO: Bruno Nettl: Who makes the songs and how do they do it? Some thoughts about music of North American Indians
předneseno 29. dubna 2010 na Fakultě humanitních studií Univerzity Karlovy
VIDEO: Bruno Nettl: Introduction to the radif: Foundation of Persian classical music
předneseno 30. dubna 2010 na Fakultě humanitních studií Univerzity Karlovy
Pro informace o aktuálním etnomuzikologickém dění navštivte skupinu
"Etnomuzikologie Praha" na Facebooku
Anotace
První část semináře „Kapitoly z etnomuzikologie“ se věnuje teoretickým
a metodologickým otázkám etnomuzikologického studia v historické
perspektivě. Při snaze o zachování historické chronologie budou
postupně představeny hlavní směry etnomuzikologického bádání od jeho
ustavení jako vědy na konci 19. století až po současnost. Vzhledem k
povaze tématu je kurz postaven především na četbě literatury (hlavně v
angličtině), referování o ní a následných diskusích.
Organizace kurzu
Smysluplné absolvování kurzu vyžaduje pravidelnou domácí přípravu v
podobě
čtení předepsaných textů.
Na každou hodinu budou vybrány přibližně tři texty. Každý student vždy
nastuduje spolu s ostatními ve své skupině (bude určeno během výuky)
jeden z textů. Jeden ze skupiny bude mít povinnost text na příslušném
semináři prezentovat. Studenti se v rámci skupiny sami domluví, kdo a
kdy bude referovat. V průběhu semestru se musí vystřídat všichni
přinejmenším jednou.
Referát v
časovém rozsahu 15-20 minut by měl představit základní myšlenky textu a
podrobně probrat konkrétní argumenty. V závěru referátu by referující
měl/a (s pomocí ostatních v jeho/jí skupině) text kriticky zhodnotit.
Studenti nejsou povinni odevzdávat text referátu písemně; mohou jej
však svým kolegům pro usnadnění poskytnout. Během každého semináře
budou představeny vždy všechny na ten den předepsané texty. Zbývající
čas bude vyplněn buď výkladem nebo diskusí nad texty.
Během semináře 5. 1. 2011 se bude konat
závěrečná debata o probraných
problémech. Aktivní účast na ní je povinná.
Nejpozději 9. 1. 2011 (elektronicky na výše uvedenou adresu), resp. 10.
1. 2011 (vytištěné do přihrádky „Vít Zdrálek“ v sekretariátu ÚHV FF UK)
studenti doručí
esej. Téma
eseje v rozsahu 4-5 stran (Times New Roman, velikost písma 12,
řádkování 1,5, okraje 2,5 cm) tvoří jeden libovolně vybraný text z
předepsaných textů, který se liší od toho, o němž dotyčný/á
referoval/a. V eseji student vybraný text zasadí do patřičných
souvislostí z hlediska vývoje oboru a konkrétního badatele, analyzuje
jej (prozkoumá myšlenková východiska, způsob argumentace, případně vliv
na další texty autora či oboru) a kriticky se k textu vyjádří.
Texty k jednotlivým hodinám budou pod heslem průběžně vyvěšovány na
web ve formátu pdf. Základní
literatura bude po celou dobu trvání kurzu umístěna na zvláštní polici
v
knihovně.
Podmínky udělení atestace
Pravidelná docházka: maximálně 3 absence za semestr
Referování a aktivní zapojení do diskusí: 40% (pro započítání nutné
získat nejméně 20%)
Aktivní účast v závěrečné diskusi 5. 1. 2011: 20% (pro započítání nutné
získat nejméně 10%)
Esej: 40% (pro započítání nutné získat nejméně 20%)
Pro úspěšné absolvování kurzu je nutné celkem získat nejméně 70%.
Tematický plán
(změna vyhrazena, konkrétní kapitoly budou na web umisťovány průběžně)
6. 10. Úvod do předmětu,
organizace kurzu, atestace, informační zdroje
13. 10. Etnomuzikologie:
předmět a vymezení oboru
NETTL, Bruno. 2005. The Study of Ethnomusicology, Thirty-one Issues and
Concepts. Urbana and Chicago: University of Illinois Press.
Kapitola 1
Kapitola 2
Kapitola 3
20. 10. Srovnávací hudební
věda: Je hudba univerzálním jazykem? Srovávání jablek s hruškami.
NETTL, Bruno. 2005. The Study of Ethnomusicology, Thirty-one Issues and
Concepts. Urbana and Chicago: University of Illinois Press.
Kapitola 4
Kapitola 5
Kapitola 6
27. 10. Srovnávací hudební
věda: Zvuková konzerva, Transkripce, Klasifikace...
HORNBOSTEL,
Erich M. von. 1928. African Negro Music. Africa: Journal of the
International African Institute, I/1: 30-62.
REHDING,
Alexander. 2005. Institutions, Technology, and Economics: Wax Cylinder
Revolutions. The Musical Quarterly LXXXVIII: 123-160.
3. 11. Host: Rokus de
Groot (Universiteit van Amsterdam)
více
Text Rokuse de Groota na doktorský seminář 4. 11.
10. 11. Poválečná
etnomuzikologie: od sběru a měření k hudbě v kultuře
COHEN, Ronald D. (ed.) 2005. Alan Lomax: Selected Writings, 1934-1997.
NY a London: Routledge.
>> kapitola 26 - Song Structure and Social Structure
KOLINSKI, Mieczyslaw. 1957. Ethnomusicology, Its Problems and Methods.
Ethnomusicology, I/10: 1-7.KUNST, Jaap. 1959 (3. vydání).
Ethnomusicology. The Hague: Nijhoff.
>> první část
24. 11. Etnomuzikologie a
kulturní antropologie
MARRIAM, Alan P. 1964. The Anthropology of Music. Evanston:
Northwestern University Press.
>> kapitola 2: Toward a theory for ethnomusicology
HERZFELD, Michael. 2001. Anthropology: Theoretical Practice in Culture
and Society. Malden a Oxford: Blackwell Publishers.
>> Aesthetics
>> Bibliography
STOBART Henry. 2008. The New (Ethno)musicologies. Lanham: The Scarecrow Press.
>> Bigenho: Why I´m not an ethnomusicologist
1. 12. Host: Greg Hurworth
8. 12. Terenní výzkum v
etnomuzikologii
BARZ, Gregory F. a COOLEY, Timothy J. 1997. Shadows in the Field: New
Perspectives for Fieldwork in Ethnomusicology. New York: Oxford
University Press.
>> kapitola 3 (Rice)
>> kapitola 7 (Stock a Chiener)
>> kapitola 8 (Kippen)
>> kapitola 9 (Shelemay)
>> kapitola 11 (Babiracki)
>> kapitola 12 (Kisliuk)
15. 12. Hudba v kulutře, hudba jako kultura, kultura
v hudbě, hudba a místo
BLACKING, John. 1995. Music, Culture, Experience: Selected Papers of
John Blacking. (edited by Reginald Byron). Chicago: The University of
Chicago Press.
>> výběr (PDF)>> více: Blacking - Venda Girls´ Initiation School - internetová edice s transkripcemi, audio a video ukázkami
SEEGER, Anthony. 2004 (1987). Why Suya Sing: A Musical Anthropology of
an Amazonian People. Urbana: University of Illinois Press.
>> výběr (PDF)
FELD, Steven. 1990 (1982, resp. 1979). Sound and Sentiment: Birds,
Weeping, Poetics, and Song in Kaluli Expression. Philadelphia:
University of Pennsylvania Press.
>> výběr (PDF)
22. 12. Identita: hudba jako sdílený prožitek
STOKES. Martin. 1997 (1994). Ethnicity, identity and music: the
musical construction of place. New York: Berg.
>> Introduction
TURINO, Thomas. 2008. Music as Social Life: The Politics of
Participation (+1 CD). Chicago: The University of Chicago Press.
>> Introduction
5. 1. Závěrečná diskuse
Základní literatura
BARZ, Gregory F. a COOLEY, Timothy J. 1997. Shadows in the Field: New
Perspectives for Fieldwork in Ethnomusicology. New York: Oxford
University Press.
BLUM, Stephen; BOHLMAN, Philip V. a NEUMAN, Daniel M. 1991.
Ethnomusicology and Modern Music History. Urbana and Chicago:
University of Illinois Press.
HOOD, Mantle. 1971. The Ethnomusicologist. New York: McGraw-Hill.
>> první část
KUNST, Jaap. 1959 (3. vydání). Ethnomusicology. The Hague: Nijhoff.
>> výběr 1 >> výběr 2
MARRIAM, Alan P. 1964. The Anthropology of Music. Evanston:
Northwestern University Press.
MYERS, Helen. 1992. Ethnomusicology: An Introduction. NY: W. W. Norton
& Co. (fotokopie v knihovně ÚHV FF UK).
NETTL, Bruno. 2005. The Study of Ethnomusicology, Thirty-one Issues and
Concepts. Urbana and Chicago: University of Illinois Press.
NETTL, Bruno a BOHLMAN, Philip V. (eds.). 1991. Comparative Musicology
and Anthropology of Music. Chicago: The University of Chicago Press.
STOBART Henry. 2008. The New (Ethno)musicologies. Lanham: The Scarecrow
Press.
Další doporučená literatura
AUBERT, Laurent. 2007. The Music of the Other: New Challenges for
Ethnomusicology in a Global Age. Aldershot: Ashgate Publishing.
BLACKING, John. 1995 (1973). How musical is man?. Seattle, London: University of Washington Press.
BLACKING, John. 1995. Music, Culture, Experience: Selected Papers of
John Blacking. (edited by Reginald Byron). Chicago: The University of
Chicago Press.
COHEN, Ronald D. (ed.) 2005. Alan Lomax: Selected Writings, 1934-1997.
NY a London: Routledge.
ELLIS, Alexander J. 1885. On the Musical Scales of Various Nations. Journal of the Royal Society of Arts, 33: 485-527.
FELD, Steven. 1990 (1982, resp. 1979). Sound and Sentiment: Birds,
Weeping, Poetics, and Song in Kaluli Expression. Philadelphia:
University of Pennsylvania Press.
McLEAN, Mervyn. 2006. Pioneers of Ethnomusicology. Coral Springs:
Llumina Press.
POST, Jennifer C. 2006. Ethnomusicology: A Contemporary Reader. Oxon:
Routledge.
SEEGER, Anthony. 2004 (1987). Why Suya Sing: A Musical Anthropology of
an Amazonian People. Urbana: University of Illinois Press.
SLOBIN, Mark. 1993. Subcultural Sounds: Micromusics of the West.
Hanover: Wesleyan University Press: University Press of New England.
STOKES. Martin. 1997 (1994). Ethnicity, identity and music: the musical
construction of place. New York: Berg.
STONE, Ruth. 2007. Theory in Ethnomusicology. Upper Saddle River:
Pearson Prentice Hall.
TENZER, Michael (ed.). 2006. Analytical Studies in World Music (+CD).
Oxford: Oxford University Press.
TURINO, Thomas. 2008. Music as Social Life: The Politics of
Participation (+1 CD). Chicago: The University of Chicago Press.
ZDRÁLEK, Vít. 2007. Etnomuzikologická sbírka fonografických válečků
v knihovně Ústavu hudební vědy FF UK: Mieczyslaw Kolinski a pražská
německá hudební věda 1930-1945. Seminární práce ÚHV FF UK.
ZIEGLER, Susanne. 2006. Die Wachszylinder des Berliner
Phonogramm-Archivs. Berlin: Staatliche Museen zu Berlin – Preussischer
Kulturbesitz.