Univerzita Karlova v Praze
Filosofická fakulta


ÚSTAV HUDEBNÍ VĚDY

nám. Jana Palacha 2, 116 38 Praha 1
tel: +420 221 619 224 (sekretariát)
tel: +420 221 619 828 (knihovna)
fax: +420 221 619 386
english version | www.cuni.cz | www.ff.cuni.cz
 

 
KAPITOLY Z ETNOMUZIKOLOGIE I
středa 10:50 – 12:25, č. 404
kontakt: vit.zdralek@gmail.com

>> Rukověť pro etnomzikology - informační zdroje

VIDEO: Bruno Nettl: Who makes the songs and how do they do it? Some thoughts about music of North American Indians
předneseno 29. dubna 2010 na Fakultě humanitních studií Univerzity Karlovy

VIDEO: Bruno Nettl: Introduction to the radif: Foundation of Persian classical music
předneseno 30. dubna 2010 na Fakultě humanitních studií Univerzity Karlovy

Pro informace o aktuálním etnomuzikologickém dění navštivte skupinu "Etnomuzikologie Praha" na Facebooku

Anotace
První část semináře „Kapitoly z etnomuzikologie“ se věnuje teoretickým a metodologickým otázkám etnomuzikologického studia v historické perspektivě. Při snaze o zachování historické chronologie budou postupně představeny hlavní směry etnomuzikologického bádání od jeho ustavení jako vědy na konci 19. století až po současnost. Vzhledem k povaze tématu je kurz postaven především na četbě literatury (hlavně v angličtině), referování o ní a následných diskusích.

Organizace kurzu
Smysluplné absolvování kurzu vyžaduje pravidelnou domácí přípravu v podobě čtení předepsaných textů. Na každou hodinu budou vybrány přibližně tři texty. Každý student vždy nastuduje spolu s ostatními ve své skupině (bude určeno během výuky) jeden z textů. Jeden ze skupiny bude mít povinnost text na příslušném semináři prezentovat. Studenti se v rámci skupiny sami domluví, kdo a kdy bude referovat. V průběhu semestru se musí vystřídat všichni přinejmenším jednou. Referát v časovém rozsahu 15-20 minut by měl představit základní myšlenky textu a podrobně probrat konkrétní argumenty. V závěru referátu by referující měl/a (s pomocí ostatních v jeho/jí skupině) text kriticky zhodnotit. Studenti nejsou povinni odevzdávat text referátu písemně; mohou jej však svým kolegům pro usnadnění poskytnout. Během každého semináře budou představeny vždy všechny na ten den předepsané texty. Zbývající čas bude vyplněn buď výkladem nebo diskusí nad texty.
Během semináře 5. 1. 2011 se bude konat závěrečná debata o probraných problémech. Aktivní účast na ní je povinná.
Nejpozději 9. 1. 2011 (elektronicky na výše uvedenou adresu), resp. 10. 1. 2011 (vytištěné do přihrádky „Vít Zdrálek“ v sekretariátu ÚHV FF UK) studenti doručí esej. Téma eseje v rozsahu 4-5 stran (Times New Roman, velikost písma 12, řádkování 1,5, okraje 2,5 cm) tvoří jeden libovolně vybraný text z předepsaných textů, který se liší od toho, o němž dotyčný/á referoval/a. V eseji student vybraný text zasadí do patřičných souvislostí z hlediska vývoje oboru a konkrétního badatele, analyzuje jej (prozkoumá myšlenková východiska, způsob argumentace, případně vliv na další texty autora či oboru) a kriticky se k textu vyjádří.
Texty k jednotlivým hodinám budou pod heslem průběžně vyvěšovány na web ve formátu pdf. Základní literatura bude po celou dobu trvání kurzu umístěna na zvláštní polici v knihovně.

Podmínky udělení atestace

Pravidelná docházka: maximálně 3 absence za semestr
Referování a aktivní zapojení do diskusí: 40% (pro započítání nutné získat nejméně 20%)
Aktivní účast v závěrečné diskusi 5. 1. 2011: 20% (pro započítání nutné získat nejméně 10%)
Esej: 40% (pro započítání nutné získat nejméně 20%)
Pro úspěšné absolvování kurzu je nutné celkem získat nejméně 70%.

Tematický plán
(změna vyhrazena, konkrétní kapitoly budou na web umisťovány průběžně)

6. 10. Úvod do předmětu, organizace kurzu, atestace, informační zdroje

13. 10. Etnomuzikologie: předmět a vymezení oboru
NETTL, Bruno. 2005. The Study of Ethnomusicology, Thirty-one Issues and Concepts. Urbana and Chicago: University of Illinois Press.
Kapitola 1
Kapitola 2
Kapitola 3

20. 10. Srovnávací hudební věda: Je hudba univerzálním jazykem? Srovávání jablek s hruškami.
NETTL, Bruno. 2005. The Study of Ethnomusicology, Thirty-one Issues and Concepts. Urbana and Chicago: University of Illinois Press.
Kapitola 4
Kapitola 5
Kapitola 6

27. 10. Srovnávací hudební věda: Zvuková konzerva, Transkripce, Klasifikace...
HORNBOSTEL, Erich M. von. 1928. African Negro Music. Africa: Journal of the International African Institute, I/1: 30-62.
REHDING, Alexander. 2005. Institutions, Technology, and Economics: Wax Cylinder Revolutions. The Musical Quarterly LXXXVIII: 123-160.

3. 11. Host: Rokus de Groot (Universiteit van Amsterdam)
více
Text Rokuse de Groota na doktorský seminář 4. 11.

10. 11. Poválečná etnomuzikologie: od sběru a měření k hudbě v kultuře
COHEN, Ronald D. (ed.) 2005. Alan Lomax: Selected Writings, 1934-1997. NY a London: Routledge. >> kapitola 26 - Song Structure and Social Structure
KOLINSKI, Mieczyslaw. 1957. Ethnomusicology, Its Problems and Methods. Ethnomusicology, I/10: 1-7.
KUNST, Jaap. 1959 (3. vydání). Ethnomusicology. The Hague: Nijhoff. >> první část

24. 11. Etnomuzikologie a kulturní antropologie
MARRIAM, Alan P. 1964. The Anthropology of Music. Evanston: Northwestern University Press.
    >> kapitola 2: Toward a theory for ethnomusicology
HERZFELD, Michael. 2001. Anthropology: Theoretical Practice in Culture and Society. Malden a Oxford: Blackwell Publishers.
    >> Aesthetics
    >> Bibliography
STOBART Henry. 2008. The New (Ethno)musicologies. Lanham: The Scarecrow Press.
    >> Bigenho: Why I´m not an ethnomusicologist

1. 12. Host: Greg Hurworth

8. 12. Terenní výzkum v etnomuzikologii
BARZ, Gregory F. a COOLEY, Timothy J. 1997. Shadows in the Field: New Perspectives for Fieldwork in Ethnomusicology. New York: Oxford University Press.
    >> kapitola 3 (Rice)
    >> kapitola 7 (Stock a Chiener)
    >> kapitola 8 (Kippen)
    >> kapitola 9 (Shelemay)
    >> kapitola 11 (Babiracki)
    >> kapitola 12 (Kisliuk)

15. 12. Hudba v kulutře, hudba jako kultura, kultura
v hudbě, hudba a místo

BLACKING, John. 1995. Music, Culture, Experience: Selected Papers of John Blacking. (edited by Reginald Byron). Chicago: The University of Chicago Press.
>> výběr (PDF)
>> více: Blacking - Venda Girls´ Initiation School - internetová edice s transkripcemi, audio a video ukázkami
SEEGER, Anthony. 2004 (1987). Why Suya Sing: A Musical Anthropology of an Amazonian People. Urbana: University of Illinois Press.
>> výběr (PDF)
FELD, Steven. 1990 (1982, resp. 1979). Sound and Sentiment: Birds, Weeping, Poetics, and Song in Kaluli Expression. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
>> výběr (PDF)

22. 12. Identita: hudba jako sdílený prožitek
STOKES. Martin. 1997 (1994). Ethnicity, identity and music: the
musical construction of place. New York: Berg.
    >> Introduction
TURINO, Thomas. 2008. Music as Social Life: The Politics of
Participation (+1 CD). Chicago: The University of Chicago Press.
    >> Introduction

5. 1. Závěrečná diskuse


Základní literatura
BARZ, Gregory F. a COOLEY, Timothy J. 1997. Shadows in the Field: New Perspectives for Fieldwork in Ethnomusicology. New York: Oxford University Press.
BLUM, Stephen; BOHLMAN, Philip V. a NEUMAN, Daniel M. 1991. Ethnomusicology and Modern Music History. Urbana and Chicago: University of Illinois Press.
HOOD, Mantle. 1971. The Ethnomusicologist. New York: McGraw-Hill. >> první část
KUNST, Jaap. 1959 (3. vydání). Ethnomusicology. The Hague: Nijhoff. >> výběr 1  >> výběr 2
MARRIAM, Alan P. 1964. The Anthropology of Music. Evanston: Northwestern University Press.
MYERS, Helen. 1992. Ethnomusicology: An Introduction. NY: W. W. Norton & Co. (fotokopie v knihovně ÚHV FF UK).
NETTL, Bruno. 2005. The Study of Ethnomusicology, Thirty-one Issues and Concepts. Urbana and Chicago: University of Illinois Press.
NETTL, Bruno a BOHLMAN, Philip V. (eds.). 1991. Comparative Musicology and Anthropology of Music. Chicago: The University of Chicago Press.
STOBART Henry. 2008. The New (Ethno)musicologies. Lanham: The Scarecrow Press.

Další doporučená literatura
AUBERT, Laurent. 2007. The Music of the Other: New Challenges for Ethnomusicology in a Global Age. Aldershot: Ashgate Publishing.
BLACKING, John. 1995 (1973). How musical is man?. Seattle, London: University of Washington Press.
BLACKING, John. 1995. Music, Culture, Experience: Selected Papers of John Blacking. (edited by Reginald Byron). Chicago: The University of Chicago Press.
COHEN, Ronald D. (ed.) 2005. Alan Lomax: Selected Writings, 1934-1997. NY a London: Routledge.
ELLIS, Alexander J. 1885. On the Musical Scales of Various Nations. Journal of the Royal Society of Arts, 33: 485-527.
FELD, Steven. 1990 (1982, resp. 1979). Sound and Sentiment: Birds, Weeping, Poetics, and Song in Kaluli Expression. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
McLEAN, Mervyn. 2006. Pioneers of Ethnomusicology. Coral Springs: Llumina Press.
POST, Jennifer C. 2006. Ethnomusicology: A Contemporary Reader. Oxon: Routledge.
SEEGER, Anthony. 2004 (1987). Why Suya Sing: A Musical Anthropology of an Amazonian People. Urbana: University of Illinois Press.
SLOBIN, Mark. 1993. Subcultural Sounds: Micromusics of the West. Hanover: Wesleyan University Press: University Press of New England.
STOKES. Martin. 1997 (1994). Ethnicity, identity and music: the musical construction of place. New York: Berg.
STONE, Ruth. 2007. Theory in Ethnomusicology. Upper Saddle River: Pearson Prentice Hall.
TENZER, Michael (ed.). 2006. Analytical Studies in World Music (+CD). Oxford: Oxford University Press.
TURINO, Thomas. 2008. Music as Social Life: The Politics of Participation (+1 CD). Chicago: The University of Chicago Press.
ZDRÁLEK, Vít. 2007. Etnomuzikologická sbírka fonografických válečků v knihovně Ústavu hudební vědy FF UK: Mieczyslaw Kolinski a pražská německá hudební věda 1930-1945. Seminární práce ÚHV FF UK.
ZIEGLER, Susanne. 2006. Die Wachszylinder des Berliner Phonogramm-Archivs. Berlin: Staatliche Museen zu Berlin – Preussischer Kulturbesitz.
     
kontakty - ostatní fakulty - mapa stránek