Hudebně-etnografická monografie v současné etnomuzikologii
středa 12:30 – 14:05, č. 405
kontakt: vit.zdralek@ff.cuni.cz
>> kompletní sylabus (PDF)
Anotace
V druhé části
semináře „Kapitoly z etnomuzikologie“ se podrobněji zaměříme na
výsledek etnomuzikologovi práce: hudebně-etnografickou monografii,
která je nejobvyklejším a často přímo vyžadovaným výstupem výzkumného
projektu. Na příkladu třech prací (viz Základní literatura, monografie)
si ukážeme různé způsoby teoretického uchopení konkrétního
etnografického materiálu a výzkumné zkušenosti. Pro lepší pochopení
teoretických východisek jejich autorů si probírané monografie
konfrontujeme a doplníme obecnějšími texty zejména z oblasti
kulturní antropologie (viz Základní literatura, teoretické texty).
V duchu tzv. smyslové antropologie a smyslového bádání (sensuous
anthropology, sensuous scholarship), k nimž se všechny tři práce
vztahují, se seznámíme s některými argumenty kritiky vizuality a
textuality jako hluboce eurocentrickou a koloniální praxí při zkoumání
„jiného“. Místo toho si představíme koncept vícesmyslového výzkumu
kultury. Cíl kurzu tedy spočívá na jedné straně v seznámení se
s hudebně-etnografickou monografií jako klasickým akademickým
literárním žánrem, na druhé straně – zproblematizováním některých
teoretických východisek etnomuzikologického výzkumu –
v zpochybnění žánru etnomuzikologické monografie jako takové.
Annotation
In the second part of
„Topics in Ethnomusicology“ we are going to focus on the result of an
ethnomusicologist’s work: music-ethnographic monograph, which is the
most obvious output of any research project undertaken in this field.
Dealing with three exemplary monographs (Feld 1982, Hahn 2007 and
Friedson 2009, see bellow) we are going to discuss different ways of
theoretical treatment of a particular ethnographic material and an
individual research experience. In order to better understand the
authors’ theoretical basis we are going to read a couple of general
texts usually coming from the field of our sister discipline cultural
anthropology (see bellow). In one way or another all monographs
discussed relate to the discourse of the so called sensuous
anthropology / scholarship. We are going to discuss some of the
contemporary arguments targeting visuality and textuality as inherently
eurocentric and colonial practices in the study of “the other”.
Instead, we are going to introduce a concept of multi-sensory research
of culture. The course’s goal is, on the one hand, to make the students
familiar with the ethnomusicological monograph as a classic academic
literary genre, however, on the other hand, by problematizing certain
theoretical assumptions of the ethnomusicological research we want to
question the often taken for granted genre of the ethnomusicological
monograph too.
Organizace kurzu
Smysluplné absolvování kurzu vyžaduje pravidelnou domácí přípravu v podobě
čtení předepsaných textů.
Během letního semestru společně přečteme tři monografie (Základní
literatura, monografie); každé se budeme věnovat čtyři týdny. Na každou
hodinu si přečtete příslušnou část a připravíte si
referát (maximálně
20 minut!) o hlavních argumentech, použitých metodách, stylu a
struktuře psaní apod. Součástí referátu by měly být konkrétní ukázky
z textu. Na první hodině se rozdělíte na dvě skupiny; texty
označené A+B si přečtou všichni, texty označené A nebo B si přečte jen
příslušná skupina. Můžete se domluvit, kdo kdy bude referovat, přičemž
byste se měli přibližně rovnoměrně střídat.
Ze seznamu (Základní literatura, teoretické texty) si vyberete dvě libovolné kapitoly, které písemně kriticky interpretujete ve
dvou krátkých esejích
(rozsah jedné eseje 2-3 strany A4, Times New Roman, velikost písma 12,
řádkování 1,5, okraje 2,5 cm). První esej odevzdáte v elektronické
podobě do
23. 3. a druhou do
20. 4.
Okomentované eseje vám budou během dvou následujících týdnů vráceny
e-mailem k případnému dopracování. Obě opravené eseje je třeba
odevzdat nejpozději
18. 5.
Ústní zkouška bude probíhat formou debaty nad texty diskutovanými během semestru a nad oběma esejemi.
Předepsané
texty budou průběžně vyvěšovány na web ÚHV FF UK a do
SIS.
Tyto
soubory jsou určeny výhradně pro studenty zapsané na předmět Kapitoly
z etnomuzikologie II, jejich další šíření je přísně zakázáno! Audiovizuální materiál je (s výjimkou antologie
Bosavi: Rainforest Music from Papua New Guinea,
která je online pouze v ukázkách) dostupný buď na DVD nebo webových
stránkách. Základní literatura bude po celou dobu trvání kurzu umístěna
na zvláštní polici v
knihovně ÚHV FF UK.
Podmínky udělení atestace
Pravidelná docházka: maximálně 3 absence za semestr
Referování a aktivní zapojení do diskusí: 30% (pro započítání nutné získat nejméně 15%)
Eseje: 20% + 20% (pro započítání nutné získat nejméně 10% + 10%)
Ústní zkouška: 30% (pro započítání nutné získat nejméně 15%)
Pro úspěšné absolvování kurzu je nutné získat
celkem nejméně 60%.
Monografie - k výuce [bude doplněno]
BLOK 1 – Hudební ekologie deštného pralesa
Steven Feld - Sound and Sentiment: Birds, Weeping, Poetics, and Song in Kaluli Expression + audio antologie
Bosavi: Rainforest Music from Papua New Guinea, CD 3 – Sounds and Songs of Ritual and Ceremony a podrobný booklet v
PDF
BLOK 2 – Kultura vtištěná do těla
Tomie Hahn - Sensational Knowledge: Embodying Culture through Japanese Dance + DVD
BLOK 3 – Jak hluboký je povrch? „Bohové náležejí tomu, co jest.“
Steven Friedson - Remains of Ritual: Northern Gods in a Southern Land +
www
Teoretické texty - k esejím
najdete v
SIS