vedoucí semináře:
PhDr. Lenka Mráčková, Ph.D.
út 10.50 – 12.25, místnost 405
Hudební kultura českých zemí v 15. a 16. století
Hudební kultura českých zemí 15. a 16.
století se stala předmětem badatelského zájmu již před více než 100
lety, jak ovšem ukazují nejnovější reflexe této problematiky, řada
tehdejších poznatků dosud nebyla aktualizována, ani konfrontována s
výzkumem probíhajícím v zahraničí. Při práci v semináři se studenti
podrobně seznámí s českými prameny polyfonie 2. poloviny 15. století
a počátku 16. století, kompoziční problematikou hudby uvedeného
období a v neposlední řadě též sociologickými aspekty hudební
kultury 15. století. Témata seminárních prací budou vycházet z
aktuálních potřeb výzkumu českých pramenů polyfonie (tzv. Kodex
Strahov, Kodex Speciálník, Kodex Franus atd.), v případě zájmu
studentů je možné rozšířit problematiku i na oblast jednohlasu 15. a
16. století.
Předpoklady pro práci v semináři:
- úspěšné absolvování prosemináře
- zájem o problematiku hudby 15. a 16. století
- samostatné kritické myšlení
- dostatek času pro transkripci skladeb, studium edic a literatury,
psaní seminární práce
- znalost bílé menzurální notace (případně chorální notace)
- schopnost samostatné četby cizojazyčných textů (AJ nebo NJ)
- práce na PC
Začátek výuky: úterý 7. října 2007
Na první seminář si studenti připraví (tj. důkladně přečtou a
udělají poznámky) studii
Martina Horyny
Vícehlasá hudba v Čechách v 15. a 16. století a její interpreti
(In: Hudební věda 2006/2, s. 117–134).
Pawel
Gancarczyk: Kodeks Strahov
Tim Ward: Polyphonic
music in Central Europe
|