OBSAH
Teoretický
a historický základ oboru
Úvod do hudební vědy
Přehled dějin hudby
Nauka o harmonii
Nauka o hudebních formách
Analýza hudebních skladeb
Základy pomocných věd historických
Práce s hudebními prameny
Historická
část
Dějiny hudby I. (do roku ca 1400)
Dějiny hudby II. (15.-16.století)
Dějiny hudby III. (17. - 18. století)
Dějiny hudby IV. (19. století)
Dějiny hudby V. (20. století)
Systematická
část
Hudební paleografie
Notační systémy hudby 20. století
Hudební estetika
Hudební akustika
Etnomuzikologie
Hudební psychologie
Hudební sociologie
Povinně
volitelná část
Teorie a dějiny kontrapunktu
Harmonická analýza
Kritika hudebního zápisu a ediční techniky
Dramaturgie opery
Organologie
Studium odborných textů
Kritika hudebního zápisu a ediční techniky
Doplňková
část
Collegium musicum
Přehrávky a videoprojekce
Základy informatiky a počítačové notace
Semináře
Proseminář
Seminář hudebně historický I, II, III
Speciální seminář
Diplomový seminář
Praktická
cvičení
Sluchová analýza
Hra na klavír
Hra partitur
Spartace notových pramenů
Teoretický a historický základ
oboru
Dvousemestrová přednáška realizovaná v prvním roce studia probírá
tyto tematické okruhy:
1) Co je věda; co je vědecká
metoda; vývoj a zákonitosti vědeckého
zkoumání; klasifikace vědních disciplín;
hudební věda a její místo v systému věd;
základní muzikologická literatura: slovníky
a encyklopedie, pramenné soupisy a tematické katalogy,
bibliografie, kritické edice
2) Historická metoda: prameny a kritika pramenů;
vydávání hudebních pramenů
3) Jednotlivé disciplíny hudební vědy, jejich
vývoj a základní literatura: hudební historiografie, hudební
akustika, hudební psychologie, hudební teorie, hudební estetika,
hudební sociologie, etnomuzikologie a hudební folkloristika
4) Hudební věda v českých zemích: vývoj,
osobnosti, základní literatura
Základní literatura:
Adler G.: Umfang, Methode und Ziel der Musikwissenschaft,
in: Vierteljahrsschrift für Musikwissenschaft I, 1885
Adler G.: Methode der Musikgeschichte,
Leipzig 1919
Adler G.: Der Stil in der Musik, 2Leipzig 1929
Elschek O.: Hudobná veda súčasnosti I.,
Bratislava 1984
Dahlhaus C. - Eggebrecht H. H.: Was ist Musik? (= Taschenbücher
zur Musikwissenschaft Bd. 100), Wilhelmshaven 1985
Kerman J.: Contemplating Music, Cambridge University Press
1985
Michels U.: Encyklopedický slovník hudby,
Praha 2000
Přehled dějin hudby
Čtyřsemestrová přednáška podávající ucelený pohled
na hlavní etapy dějin evropské hudby z hlediska vývoje hudebního
myšlení a hudebních stylů, kompozičních technik a hudebních druhů
a forem. Výuka je realizována v prvním a druhém roce studia a rozvržena
tak, že jeden semestr je věnován hudbě evropského středověku a renesance
(do roku 1600), jeden semestr hudbě období baroka a klasicismu (1600-1800),
jeden semestr hudbě 19. století a jeden semestr hudbě 20. století.
Základní literatura:
Kouba J.: ABC hudebních slohů.
Od raného středověku v W. A. Mozartovi, 2
Praha 1988
Kolektiv autorů: Hudba v českých dějinách, 2
Praha 1989
Crocker R. L.: A History of Musical Style, 2
New York 1986
Wörner K. H.: Geschichte der Musik, 8
Göttingen 1993
Michels U.: Encyklopedický atlas hudby
Praha 2000
Nauka o harmonii
Dvousemestrová
přednáška a cvičení realizované v
prvním roce studia zprostředkovávají
teoretické a praktické ovládnutí
vyjadřovacích prostředků klasické a romantické
harmonie, stejně tak jako orientaci v základních
postupech harmonického myšlení skladatelů 20.
století, včetně příslušné odborné
terminologie.
Základní literatura:
Hůla Z.: Nauka o harmonii
Praha 1956
Janeček K.: Harmonie rozborem
Praha 1964
Kohoutek C.: Novodobé skladebné směry v hudbě
Praha 1965
Janeček K.: Skladatelská práce v oblasti klasické harmonie, Praha
1973
de la Motte D.: Harmonielehre, 3
Leipzig 1981
Nauka o hudebních formách
Dvousemestrová přednáška a cvičení realizované
v prvním roce studia podávají přehled o typologii a vnitřních zákonitostech
hudebních forem, základní přehled o historickém vývoji hudebního
tvarování a rozvíjí schopnost praktické identifikace různých hudebně
formových útvarů.
Základní literatura:
Janeček K.: Hudební formy
Praha 1955
Jirák K. B.: Nauka o hudebních formách,
Praha 1985
Zenkl L.: ABC hudebních forem,
Praha 1984
Ratz E.: Einführung in die musikalische Formenlehre, 3
Wien 1973
Analýza hudebních skladeb
Dvousemestrový kurz má za
cíl rozvinout a prohloubit schopnost orientace v hudbě
různých skladatelských směrů, škol a
stavebných principů hudby 18. - 20. století, včetně
důkladného osvojení a náležitého
aplikování příslušné hudebně
teoretické terminologie. Pro písemné
zpracování si studující zvolí po
dohodě s vyučujícím jedno konkrétní
dílo (event. jednu část
z rozsáhlejšího díla) uvedeného
období, při jehož analýze využijí
získané teoretické poznatky a
terminologický aparát.
Základní literatura:
viz též Nauka o harmonii a Nauka o hudebních formách
Lébl V. (ed.): Nové cesty hudby, sv. 1-2,
Praha 1964 a 1970
Kohoutek C.: Novodobé skladebné směry v hudbě,
Praha 1965
Dibelius U.: Moderne Musik I (1945-1965) - II
(1965-1985), 2
München - Mainz 1984, 1988
Griffiths P.: Encyclopaedia of 20th-
Century Music, London, Thames & Hudson 1986
Lester J.: Analytic Approaches to Twentieth-
Century Music, New York-London 1989
Základy pomocných věd historických
Práce s hudebními prameny
Dvousemestrální cvičení zaměřené
především na praktické seznámení s hlavními typy hudebních a
částečně i souvisejících nehudebních pramenů od středověku až po
současnost s těžištěm na domácím (bohemikálním) materiálu. Současně
jsou posluchači seznamováni i s hlavními bibliografickými příručkami
a dalšími základními pomůckami pro jednotlivá období a typy pramenů.
Součástí kursu je také praktická průprava v zásadách popisu
hudebního pramene - její výstupy tvoří součást atestace. Výuka se
odehrává zčásti v prostorách ÚHV FF UK a zčásti formou exkurzí v
různých pražských institucích s významnými hudebními sbírkami či
informačními zdroji o hudbě (ČMH, NK ad.).
Historická část
Výuka v této
části studijního programu je realizována zpravidla
formou jedno- až dvousemestrálních
speciálních přednášek a cvičení,
zakončených kolokvii. U zkoušky je pak požadován
ucelený přehled o hudební kultuře
příslušného historického období na
základě odpřednášené látky a
samostatného studia odborné literatury.
Ve výkladu všech
historických obdobích je věnována pozornost
otázkám periodizace (ve vztahu k periodizaci
obecných dějin a dějin umění a kultury vůbec), jakož i
materiální a duchovní kultury
příslušného období (opět ve vztazích
k teorii a dějinám umění a kultury).
Hudební kultura daného historického období je vyložena z hlediska
geneze a specifického stylového charakteru epochy, vývoje hudebních
technik, žánrů a forem, teorie a estetiky tvorby, pozornost je věnována
čelným osobnostem a jejich hlavním dílům, sociologii hudebního života,
a to v měřítku celoevropském (euroamerickém).
Studijní literatura pro všechna historická
období:
The New Oxford History of Music
London 1986nn.
Handwörterbuch der musikalischen Terminologie,
Wiesbaden (Stuttgart) 1965nn.
Musikgeschichte in Bildern,
Leipzig 1972nn.
Neues Handbuch der Musikwissenschaft,
Laaber 1980nn.
Hudba v českých dějinách (V. Lébl a kol.)
Praha 1983, 1989
Slovník české hudební kultury (ed. J. Fukač a J.Vysloužil), Praha
1997
Michels U.: Encyklopedický atlas hudby, české doplněné vydání Praha
2000
Dějiny hudby I. (do roku ca 1400)
V podstatě jde o hudební
kulturu (pozdní) antiky a středověku. Hlavní
otázky: tónový systém a jeho proměny
v jednohlasém zpěvu, který zde převažuje.
Látka má zde stěžejní kapitoly (které lze
včlenit do sociologického rámce: církevní
zpěv, duchovní hudba, světská hudba):
tzv.gregoriánský chorál a jeho deriváty
(duchovní hry, tropy, mladší poetická
tvorba - hymny, sekvence, rým.officia, písně),
světská epika a lyrika, geneze a vývoj vícehlasu
(rané organum, období Notre Dame, ars antiqua, ars nova,
italské Trecento, ars subtilior) v západní a
střední Evropě.
Základní literatura:
R. H. Hoppin: Medieval Music,
New York 1978
P. Gülke: Mönche, Bürger, Minnesänger,
Leipzig 1980
D. Hiley: Western Plainchant,
Oxford 1993
Další speciální literatura je vypisována
při zahájení přednášek a kurzů.
Dějiny hudby II. (15.-16.století)
Jinými slovy: hudební
kultura renesance. Proměny hudebního materiálu
(ladění, “harmonie”, kontrapunkt) a forem polyfonie,
jež se stává (vedle tradičních útvarů
jednohlasých) převládajícím hudebním
projevem , hodným teoretické reflexe a tvůrčího
zájmu. Geneze renesanční polyfonie (Anglie, kontinent) a
její rozšíření v 15.století,
diference regionální a typové (specifické
formy vokální,
vokálně-instrumentální a
instrumentální) v 16.století. Nová estetika
a zvýšená úloha individuální
tvorby. “Manýristické” vyznění epochy.
Základní literatura:
H. Besseler: Bourdon und Fauxbourdon,
Leipzig 1950, 1974
G. Reese: Music in the Renaissance,
New York 1959
W. Elders: Studien zur Symbolik in der Musik der alten Niederländer,
Bilthoven 1968
R. Strohm, The Rise of European Music 1380-1500, Cambridge University
Press 1993
Další speciální literatura je vypisována
při zahájení přednášek a kurzů.
Dějiny hudby III. (17. - 18. století)
Jinými slovy: hudba období
baroku a klasicismu. Proměna hudebního stylu kolem r. 1600:
vznik doprovázené monodie a její
další vývoj. Nové hudební druhy a
formy v 17. století (opera, oratorium, kantáta;
sonáta, koncert, suita a jiné druhy
instrumentální hudby). Italská a
francouzská opera. Recepce a šíření
italské opery (seria a buffa) v 18. století.
Hudební druhy a formy období klasicismu. Stěžejní
osobnosti: C. Monteverdi, H. Schütz, J. S. Bach, G. F.
Händel, Ch. W. Gluck, J. Haydn, W. A. Mozart ad. Hudební
nazírání (teorie, estetika, kritika) a
hudební život doby.
Základní literatura:
Vladimír Helfert: Hudební barok na českých zámcích,
Praha 1916
Týž: Hudba na zámku v Jaroměřicích,
Praha 1924-1925
Týž: Jiří Antonín Benda,
Praha 1929-1934
Manfred Bukofzer: Hudba období baroku,
Bratislava 1986
Milan Poštolka: Mladý Joseph Haydn,
Praha 1988
Kolektiv autorů: Divadlo v Kotcích,
Praha 1993
Dějiny hudby IV. (19. století)
Stěžejní hudební druhy:
opera a hudební drama, oratorium, kantáta a jiné
velké útvary vokálně instrumentální,
symfonie, programní ouvertura a symfonická báseň,
virtuózní klavírní hudba a lyrický
klavírní kus, komorní hudba, písňová
a sborová tvorba. Vynikající skladatelské
osobnosti: L. v. Beethoven, F. Schubert, R. Schumann, F. Mendelssohn,
F. Chopin, G. Meyerbeer, H. Berlioz, F. Liszt, R. Wagner, G. Verdi, J.
Brahms, A. Bruckner, P. I. Čajkovskij, B. Smetana, A. Dvořák, Z.
Fibich ad. Hudební nazírání: klasicismus a
romantismus, absolutní a programní hudba, hudební
drama a souborné umělecké dílo, problém
"národní hudby". Dobová recepce hudby a
hudební život.
Základní literatura:
Vladimír Helfert: Tvůrčí rozvoj Bedřicha Smetany, 2
Praha 1953
Otakar Šourek: Antonín Dvořák. Život a dílo I –IV,. 2
Praha 1954-1957
Alfred Einstein: Hudba v období romantizmu,
Bratislava 1989
T. Georgiades: Schubert. Musik und Lyrik,
Göttingen 1967
K. H. Wörner: Das Zeitalter der thematischen Prozesse, Regensburg
1969
C. Dahlhaus: Ludwig van Beethoven und seine Zeit,. 3
Laaber 1993
Dějiny hudby V. (20. století)
Proměny kompozičních stylů,
technik a tónových systémů: atonalita a
dvanáctitónová práce, modalita a
seriální technika, užití mikrointervalů,
elektronická a konkrétní hudba, aleatorika a
minimal music atd. Hlavní centra dobového
hudebního provozu, festivaly soudobé hudby,
umělecká uskupení a skladatelské osobnosti:
Paříž, Vídeň, Berlín; G. Mahler, R. Strauss, C.
Debussy, L. Janáček, I. Stravinskij, B. Bartók, P.
Hindemith, skladatelé 2. vídeňské školy a
"Pařížské šestky", L. Janáček, B. Martinů,
E. Varese, O. Messiaen, P. Boulez, K. H. Stockhausen ad. Vývoj v
jednotlivých evropských zemích (Čechy, Polsko,
Rusko atd.) Hudební publicistika a kritika, instituce a
hudební život, posluchačská recepce Nové hudby.
Základní literatura:
Vladimír Helfert: Česká moderní hudba,
Olomouc 1936
Ivan Vojtěch (ed.): Skladatelé o hudební poetice 20. století, Praha
1960
Vladimír Lébl (ed.): Konfrontace 1-4,
Praha 1969-1970
Vladimír Lébl (ed.) Nové cesty hudby 1-2,
Praha 1964, 1970
Jiří Vysloužil: Hudobníci 20. storočia,
Bratislava 1981
Handbuch der Musik im 20. Jahrhundert in 13 Bänden, Laaber-Verlag,
Laaber 2000-
Systematická část
Hudební
paleografie
Tři semestrové kurzy
zahrnují důležité notační systémy
starší evropské hudby – neumy
(chorální notaci), černou menzurální
notaci, bílou menzurální notaci, tabulatury,
případně další notace speciální
(italská notace trecenta, notace ars subtilior apod.). Studenti
povinně absolvují notaci neumovou a bílou notaci
menzurální. Zápočet se opírá o
písemnou transkripci z historické notace do notace
moderní a o výklad základních rysů
daného notačního systému.
Základní literatura:
F. Mužík: Úvod do kritiky hudebního zápisu,
Praha 1961
W. Apel: Die Notation der polyphonen Musik (900 – 1600),
Leipzig 1962
E. Cardine: Sémiologie Grégorienne,
Solesmes 1970
Notační systémy a analýza hudby 20. století
Dvousemestrální kurz, který
navazuje na hudebně teoretický blok a završuje jej analyticky
zaměřeným přehled vývojových trendů a notačních systémů hudby
20.století. Kurz je zakončen zkouškou, která shrnuje celý hudebně
teoretický blok a prověřuje uchazečovu schopnost strukturální
analýzy děl 18.-20.století.
Základní literatura:
Lébl V. (ed.): Nové cesty hudby, sv. 1-2
Praha 1964 a 1970
Kohoutek C.: Novodobé skladebné směry v hudbě,
Praha 1965
Dibelius U.: Moderne Musik I (1945-1965) - II (1965-1985), 2München
- Mainz 1984, 1988
Griffiths P.: Encyclopaedia of 20th-Century Music, London, Thames
& Hudson 1986
Lester J.: Analytic Approaches to Twentieth-Century Music, New York-London
1989
Hudební estetika
Dvousemestrová přednáška mapuje základní otázky
disciplíny v kontextu obecné estetiky a filozofie - včetně zdůvodnění
periodizace a výkladu nejdůležitějších pojmů a návod ke studiu a
interpretaci stěžejních hudebně estetických textů. Problémové okruhy
a interpretované texty jsou vybírány střídavě z různých historických
epoch (antika, středověk a renesance, baroko a klasicismus, 19.
a 20. století).
Základní literatura:
Gilbertová G. E., Kuhn H.:Dějiny estetiky
Praha 1965
Jůzl M., Prokop D.: Úvod do estetiky,
Praha 1984
Volek J.: Kapitoly z dějin estetiky, 2
Praha 1985
Schäfke R.: Geschichte der
Musikästhetik in Umrissen, 2
Tutzing 1964
Dahlhaus C.: Musikästhetik
Köln 1967
(angl.: Esthetics of Music, 1982)
Dahlhaus C., Zimmermann M.:
Musik zur Sprache gebracht,
Kassel-München 1983
Eggebrecht H. H.: Hudba a krásno,
Praha 2001
Hudební akustika
Jednosemestrální kurz
(realizovaný zpravidla formou mezisemestrálního
soustředění) přináší jednak přehled
nejdůležitějších poznatků z oblasti
fyzikální akustiky: vznik a šíření
zvuku, kvantitativní a kvalitativní analýza
hudebních zvuků, problematika hudebního ladění a
slyšení, a vedle toho aktuální informace z
oblasti elektroakustiky, jež se týkají problematiky
záznamu a reprodukce zvuku, nahrávací techniky a
základů zvukové režie, možností
elektronické hudby atd.
Základní literatura:
Špelda A.: Úvod do akustiky pro hudebníky,
Praha 1958
Špelda A.: Hudební akustika,
Praha 1978
Burghauser J. - Špelda A.:
Akustické základy orchestrace
Praha 1967
Filip M.: Kapitolky z akustiky,
Bratislava 1970
Carey T.: Illustrated Compendium
of Musical Technology
London 1992
Hudební psychologie
Jednosemestrální
přednáška seznamuje s vybranými problémy
disciplíny, jako jsou fyziologie a psychologie hudebního
vnímání, psychologie hudebních
schopností a hudebního nadání či
základy muzikoterapie.
Základní literatura:
Těplov B. V.: Psychologie hudebních schopností,
Praha 1965
Burjanek J.: Hudební myšlení,
Brno-Praha 1970
Poledňák J.: Stručný slovník hudební psychologie,
Praha 1984
Sedlák F.: Základy hudební psychologie,
Praha 1990
de la Motte-Haber H.: Musikpsychologie,
Köln 1972
Dahlhaus C., de la Motte-Haber H.:
Systematische Musikwissenschaft,
Laaber 1982
Hudební sociologie
Jednosemestrální kurz
podává základní obraz metod a technik
empirického sociologického výzkumu a
charakteristiku základních sociologických
daností současného hudebního života v České
republice (včetně vývoje a postavení
populární hudby). Vedle toho se snaží osvětlit
strukturu, tzn. institucionální a
sociální základnu hudební kultury v
jejím historickém vývoji a proměnách.
Základní literatura:
Mukařovský J.: Estetická funkce, norma a hodnota
jako sociální fakty, In: Studie z estetiky, Praha 1966
Benjamin W.: Dílo a jeho zdroj,
Praha 1979
Bek M.: Vybrané problémy hudební sociologie,
Olomouc 1993
Karbusický V.: Empirische Musiksoziologie,
Wiesbaden 1975
Haselauer E.: Handbuch der Musiksoziologie,
Wien 1980
Blaukopf K.: Musik im Wandel der Gesellschaft,
München 1982
Kaden Ch.: Musiksoziologie,
Berlin 1984
Povinně volitelná část
Teorie a dějiny kontrapunktu
Dvousemestrový kurz
zařazený do povinně volitelné části
učebního plánu zprostředkovává vhled do
jednotlivých historických stádií
vývoje vícehlasé hudební věty s důrazem na
ovládnutí principů vokálního kontrapunktu
16. století a instrumentální polyfonie
barokního typu.
Základní literatura:
Hůla Z.: Nauka o kontrapunktu I. - II.,
Praha 1958, 1965
Hůla Z.: Nauka o kontrapunktu,
Praha 1985
Jeppesen, K.:
Kontrapunkt. Lehrbuch der klassischen Vokalpolyphonie, 5
Leipzig 1971
Harmonická analýza
Dvousemestrové cvičení navazuje na kurz Nauka o
harmonii realizovaný v rámci bakalářského studijního programu. Jeho
cílem je rozvinout a prohloubit schopnost pohotové orientace v harmonických
prostředcích evropské hudby 18. – 20. století, včetně osvojení a
náležitého aplikování příslušné odborné terminologie.
Základní literatura:
Hůla Z.: Nauka o harmonii,
Praha 1956
Janeček K.: Harmonie rozborem,
Praha 1964
Kohoutek C.: Novodobé skladebné směry v hudbě,
Praha 1965
Janeček K.:
Skladatelská práce v oblasti klasické harmonie
Praha 1973
de la Motte D.: Harmonielehre, 3
Leipzig 1981
Kritika hudebního zápisu a ediční techniky
Dvousemestrový kurz zařazený do povinně volitelné
části učebního plánu oboru je realizován v souvislosti s dlouhodobými
edičními projekty Ústavu hudební vědy UK FF a zabývá se teoreticky
a prakticky zejména těmito tématy:
1) smysl a povaha kritického vydávání hudebních
pramenů; vývoj a proměny ediční práce od 19. století po současnost;
přehled a charakteristika stěžejních edičních počinů (= souborných
vydání a monument)
2) povaha a typy hudebních pramenů; vyhledávání, popis a třídění
hudebních pramenů, sloužících jako základ pro kritickou edici
3) kritéria a metody stanovení spolehlivého notového textu
4) různé typy kritických edic, vnější vzhled a náležitosti; ediční
zásady a kritický aparát
Základní literatura:
Mužík F.: Úvod do kritiky hudebního zápisu,
Praha 1961
Vašák P. (ed.): Textologie.Teorie a ediční praxe,
Praha 1993
Jakubcová A. (ed.): Kritika hudebního textu,
Praha 2000
Feder G.: Musikphilologie,
Darmstadt 1987
Grier J.: The Critical Editing of Music. History,
Method, and Practice, Cambridge 1996
Appel B. R., Veit J. (ed.): Editionsrichtlinien Musik,
Kassel, Bärenreiter 2000
Dramaturgie opery
Dvousemestrový kurz
zařazený do povinně volitelné části
učebního plánu obeznamuje studující se
základními druhovými kategoriemi operního
divadla a metodickými přístupy k analýze hudebně
jevištních útvarů. Těžiště výkladu
se přitom soustřeďuje na operu a hudební drama 19.
století. Praktická část kurzu
spočívá v poslechu a analýze dostupných CD-
a video-nahrávek příslušných
operních děl.
Základní literatura:
Ottlová M., Pospíšil M.: Bedřich Smetana a jeho doba
Praha 1997
Döhring S.: Formgeschichte der Opernarie,
Marburg 1969
Dahlhaus C.:
Wagners Konzeption des musikalischen Dramas,
München-Kassel 1971
Dahlhaus C.: Musikalischer Realismus,
München 1982, 21984
Dahlhaus C.: Vom Musikdrama zur Literaturoper,
München 1983, 21989
Gerhartz C. L.: Oper. Aspekte der Gattung,
Laaber 1983
Henze-Döhring S., Döhring S.:
Oper und Musikdrama im 19. Jahrhundert,
Laaber 1997
Mauser S.: Musiktheater im 20. Jahrhundert,
Laaber 2002
Organologie
Dvousemestrový kurz
podává základní informaci o
historickém vývoji hudebních nástrojů a o
hudebních nástrojích užívaných v
současnosti (rozměry, ladění, způsob hry, výrazové
možnosti), včetně základů instrumentace a orchestrace.
Základní literatura:
Buchner A.: Hudební nástroje od pravěku k dnešku,
Praha 1956
Burghauser J., Rychlík J.: Moderní instrumentace,
Praha 1968
Modr A.: Hudební nástroje, 4
Praha 1983
Zich J.: Orchestrace a sborová sazba,
Praha 1986
Sachs C.: Reallexikon der Musikinstrumente, 2
Hildesheim 1962
Sachs C.: Handbuch der Musikinstrumentenkunde, 3
Lepizig 1977
Studium odborných textů
Dvousemestrové cvičení zahrnuje četbu, kritickou
reflexi a interpretaci základních (převážně cizojazyčných) textů
a písemných pramenů k dějinám, teorii a estetice hudby různých slohových
období.
Základní literatura:
Dahlhaus C. - Zimmermann M.:
Musik zur Sprache gebracht
Kassel-München 1983
Dahlhaus C. - Eggebrecht H. H.:
Was ist Musik?
Wilhelmshaven 1985
Kerman J.: Contemplating Music,
Cambridge University Press 1985
Konkrétní odborné texty, které jsou předmětem studia a kritické
interpretace, jsou vypisovány vždy při zahájení kurzu.
Doplňková část
Collegium musicum
Doplňkové cvičení,
realizované zpravidla v prvním roce studia,
rozvíjí praktické pěvecké a
instrumentální dovednosti studujících a
jejich schopnost komorního či ansámblového
provozování hudby, a to přednostně v repertoáru,
který je předmětem výkladu v Přehledu dějin hudby a/nebo
výsledkem práce v rámci cvičení z
Hudební paleografie a Spartace notových pramenů.
Přehrávky a videoprojekce
Představují doplněk
k výuce předmětů historické části a
dramaturgie opery tím, že dávají
studujícím možnost vyslechnout a/nebo shlédnout
v ucelené podobě zejména rozsáhlá
hudebně scénická díla, která není
možno takto prezentovat v rámci
příslušných přednášek.
Základy informatiky a počítačové notace
Doplňkové cvičení,
které seznamuje studující hudební vědy s
aktuálními novinkami v oblasti informačních
technologií. Realizuje se zpravidla formou
mezisemestrálního intenzivního kurzu či
soustředění. Cílem je zejména
zprostředkování a usnadnění přístupu k
muzikologickým databázím, on-line katalogům,
e-mailovým diskusním skupinám a jiným
zdrojům odborných informací dostupným na
internetu, jakož i ovládnutí práce s
nejužívanějšími notopisnými
počítačovými programy (= Finale 2000 a Finale 2002,
popřípadě jiné).
Základní literatura:
Pogue D.: Finale. Učebnice počítačové notace I.
Praha, Koniasch Latin Press 1997
Pogue D.: Finale. The Art of Music Notation, Vol. I.
Installation & Tutorials, Vol. II. Finale Encyclopedia, Vol.
III.
Finale Reference, Coda MusicTechnology 1994
Semináře
Proseminář
Základním úkolem je
osvojení elementárních zásad a postupů
vědecké práce v oboru prostřednictvím
kritického studia odborné muzikologické
literatury (slovníkové, časopisecké a
knižní). Student/ka je povinen/na vypracovat jednak
dílčí referáty o zvolených odborných
pracích a jednak písemnou práci, která
shrnuje a hodnotí stav bádání k
určitému muzikologickému problému.
Seminář hudebně historický I, II, III
Tyto semináře se
liší hlavně zaměřením, které si však
studenti volí. Cílem je postupné
získání schopnosti samostatného
tvořivého zpracování zvoleného
muzikologického problému na základě studia
odborné literatury a pramenů. Student/ka je povinen/na
vypracovat a odevzdat písemnou práci, která
má přinést pokud možno nové poznatky a pohledy na
zvolené téma.
Speciální seminář
Dva semestry speciálního
semináře jsou věnovány speciálním
problémům kteréhokoli předmětu studijního
plánu, zejména některým předmětům
systematické části, jako jsou hudební estetika,
hudební etnologie, sociologie hudební kultury a
jiné.
Diplomový seminář
V semináři a
v individuálních konzultacích
s vedoucí/m práce zpracovávají
studující postupně téma své
magisterské diplomové práce.
Praktická cvičení
Sluchová analýza
Praktické cvičení
realizované v prvním roce studia. Cílem
výuky je vypěstovat a prohloubit schopnost analyzovat a zapsat
slyšené hudební tvary - rozmanité
melodické, rytmické a harmonické struktury, a
dále schopnost orientovat se ve složitějším
reprodukovaném i živém hudebním zvuku.
Základní literatura:
Doležil M.: Intonace a rytmus,
Praha 1962
Hra na klavír
Praktické cvičení
realizované v prvním cyklu studia formou
individuálních konzultací. Cílem
výuky je vypěstovat schopnost hudebně uspokojivé
reprodukce skladeb různých slohových období (= 18.
- 20. století). Výběr nastudovaných skladeb je
prováděn na základě domluvy vyučujícího a
studenta/studentky s přihlédnutím k předchozímu
klavírnímu školení a dosažené
technické úrovni. Pěstuje se rovněž schopnost hry z
listu, opět úměrně k nástrojově technickým
možnostem jednotlivých studujících.
Základní literatura:
Czerny C.: Etudy pro klavír
op. 125, 299, 849 a 861 (výběr)
Cramer J. B.: Etudy pro klavír (výběr)
Bach J. S.: Malá preludia a fughetty
Týž, Dvouhlasé invence a Tříhlasé sinfonie
Týž, Dobře temperovaný klavír I -II (výběr)
Mozart W. A.: Sonáty pro klavír (výběr)
Beethoven L. v.: Sonáty pro klavír (výběr)
Hra partitur
Praktické cvičení
realizované formou individuálních
konzultací v návaznosti na ukončený kurz hry na
klavír. Cílem je teoretické a praktické
ovládnutí starých klíčů,
obeznámení s transponujícími
nástroji v orchestru a schopnost číst a reprodukovat na
klavíru komorní a orchestrální
instrumentální sazbu. Výběr skladeb je
prováděn na základě domluvy vyučujícího a
studenta/studentky s přihlédnutím k dosažené
úrovni ve hře na klavír.
Základní literatura:
Burghauser J., Eben P.:
Čtení a hra partitur, 2
Praha 1990
Spartace notových pramenů
Praktické cvičení navazuje
těsně na kurzy Práce s hudebními prameny a Kritika
hudebního zápisu a ediční techniky a
rozvíjí specifické dovednosti spojené se
studiem, interpretací a kritickým
vydáváním notových pramenů hudby
různých slohových období.
Opera a hudební drama
Dvousemestrový kurz navazuje na
kurz operní dramaturgie realizovaný na
bakalářském stupni studia. Jeho cílem je
prohloubení znalostí základních
druhových kategorií estetických problémů
operního divadla a specifických metod analýzy
hudebně jevištních útvarů. Těžiště
výkladu se soustřeďuje na tvorbu konce 19. a 20. století.
Praktická část kurzu spočívá v poslechu a
analýze dostupných CD- a video-nahrávek
příslušných operních děl.
Základní literatura:
Döhring S.: Formgeschichte der Opernarie,
Marburg 1969
Dahlhaus C.: Wagners Konzeption
des musikalischen Dramas,
München-Kassel 1971
Dahlhaus C.: Musikalischer Realismus,
München 1982, 21984
Dahlhaus C.: Vom Musikdrama zur Literaturoper,
München 1983, 21989
Gerhartz C. L.: Oper. Aspekte der Gattung,
Laaber 1983
Henze-Döhring S., Döhring S.:
Oper und Musikdrama im 19. Jahrhundert
(= Handbuch der musikalischen Gattungen Bd. 13),
Laaber 1997
Mauser S.: Musiktheater im 20.
Jahrhundert, Laaber 2002
Metodologické problémy hudební vědy
Kurz zařazený rovněž do
doplňkové části učebního plánu
magisterského studia (a předpokládající
zároveň již i účast studujících
doktorského studijního programu) pojednává
na vyšší úrovni a diskusní formou
některé otázky, probírané poprvé již
v úvodu do studia hudební vědy a
navazující na aktuální stav a
směřování metodologické diskuse
v rámci oboru. Konkrétní odborné
texty, které jsou předmětem kritické diskuse, jsou
vypisovány vždy při zahájení kurzu.
Základní literatura:
Adler G.: Methode der Musikgeschichte,
Leipzig 1919
Dahlhaus C.: Analyse und Werturteil,
Wilhelmshaven 1971
Dahlhaus C.: Grundlagen der Musikgeschichte,
Köln 1977
Kerman J.: Contemplating Music,
Cambridge University Press 1985
|