|
|
ÚVOD
DO HUDEBNÍ VĚDY |
přednášející:
Mgr. Jan Baťa
termín konání: pondělí 12.30-14.05
místnost: 405
>> tento
sylabus v PDF
Popis předmětu
Dvousemestrální
přednáška zakončená zkouškou je určena studujícím 1.
ročníku. Slouží k tomu, aby se začínající studenti a studentky hudební
vědy seznámili se základy oboru, s jeho vývojem, dílčími disciplínami,
písemnictvím a současnými problémy. Je rozdělena do těchto tematických
bloků a okruhů:
1) Co je věda
• co je věda
• co je vědecká metoda
• vývoj a zákonitosti vědeckého zkoumání
• klasifikace vědních disciplín
• hudební věda a její místo v systému věd
2) Základní muzikologická literatura
• slovníky a encyklopedie
• pramenné soupisy a tematické katalogy
• kritické edice
• bibliografie
3) Historická metoda
• prameny a kritika pramenů
• vydávání hudebních pramenů
4) Jednotlivé disciplíny hudební vědy, jejich vývoj a základní
literatura
• hudební historiografie
• hudební akustika
• hudební psychologie
• hudební teorie
• hudební estetika
• hudební sociologie
• hudební ikonografie
• organologie
• etnomuzikologie a hudební folkloristika
• teorie a dějiny populární hudby
5) Hudební věda v českých zemích
• vývoj
• osobnosti
• základní literatura
Tyto okruhy
otázek jsou také předmětem závěrečné
atestace, která
sestává z písemné části (=testu) a z
ústní zkoušky. Podmínkou
připuštění k ústní zkoušce je
úspěšné absolvování
písemné části. K
ústní zkoušce uchazeči a uchazečky
povinně předloží soupis prostudované
literatury (vytvořený na počítači a řádně podepsaný). Minimální počet
prostudovaných titulů,
jejichž výčet je
uveden níže, je deset. Seznam lze rozšířit o
další doporučenou
literaturu.
Rozvrh
jednotlivých lekcí v ZS
5. 10.
Úvodní lekce. Umění práce s
informacemi
• Čmejrková, S. – Daneš, F. – Světlá, J.: Jak napsat
odborný text, Praha 1999
• Kondelík,
P.: Jak
(ne)dělat vědu, Praha
1990
• K
organizaci a technice studia
muzikologie, in: Fukač, Jiří – Poledňák, Ivan: Úvod do studia hudební
vědy, 3. vydání, Olomouc 2005, s. 15-35
• Šanderová, J.: Jak
číst a psát odborný
text ve společenských vědách, Praha 2006
12.
10. Základní pomůcky muzikologické
práce
• Duckles, V. H. – Reed, I.: Music
Reference and Research Materials. An Annotated Bibliography,
5th edition, New York 1997
• Heyer, A. H.: Historical
Sets,
Collected Editions, and Monuments of Music. A Guide to Their Contents,
Chicago 31980
• Hill, G. R.: Collected
Editions,
Historical Series & Sets & Monuments of Music. A
Bibliography, Berkeley 1997
• Hudebněvědecká
dokumentace, in: Lébl,
V. – Poledňák, I. (red.): Hudební
věda, sv. 3, Praha 1988, s. 891-988
• Muzikologická
dokumentace; K hudební
lexikografii, in: Fukač, Jiří – Poledňák, Ivan: Úvod do studia hudební
vědy, 3. vydání, Olomouc 2005, s. 106-115
19.
10. Co je to věda?
• Rozlišení;
Pokus o definici; Teorie
vědy, in: Anzenbacher, Arno:
Úvod do filozofie, 2. vydání, Praha 2004, s.
21-34,
213-22
• Kuhn, Thomas S.: Struktura
vědeckých
revolucí, Praha 1997
26.
10. Metodologie vědy
• Descartes,
René: Rozprava o metodě,
Praha 31992
• Fajkus, Břetislav: Filozofie a
metodologie vědy. Vývoj, současnost a perspektivy, Praha
2005
• Vymezení
základních pojmů; Věda, její
vznik a historické typy; Logické základy výstavby vědeckých teorií, in:
Ochrana, František: Metodologie
vědy. Úvod do problému, Praha 2009, s.
11-57
2.
11. Hudební věda a její místo v
systému věd
•
Adler,
Guido: Umfang, Methode
und Ziel
der Musikwissenschaft, in: Vierteljahrsschrift für
Musikwissenschaft I,
1885, s. 5-20 ( komentovaný
anglický překlad; český
překlad)
• Muzikologie jako
věda; Metody hudební
vědy; Struktura a
systematika hudební vědy, in: Lébl, V. – Poledňák, I. (red.): Hudební věda, sv.
1, Praha
1988, s. 299-310, 319-334
• Co je to
metodologie (její smysl a
funkce); Parametry muzikologie jako vědy; Systematika hudební vědy, in:
Černý, Miroslav K.: Kapitoly z
metodologie hudební vědy, Olomouc 1998, s. 5-11, 41-60
• O vědě obecně a
o hudební vědě
speciálně aneb kapitolky z vědosloví, in: Fukač, Jiří – Poledňák, Ivan:
Úvod do
studia hudební vědy, 3. vydání, Olomouc 2005, s.
37-49
9.
11. Předmět hudební vědy
• Obsah
a idea v hudbě, in: Sychra,
Antonín: Hudba očima vědy,
Praha 1965, s. 103-147
• Předmět hudební
vědy; in:
Lébl, V. – Poledňák, I. (red.): Hudební
věda, sv. 1, Praha 1988, s. 311-319
• Předmět
muzikologie – co je hudba;
Problém hudebního díla, in: Černý, Miroslav
K.: Kapitoly z
metodologie hudební vědy, Olomouc 1998, s. 12-40
• Fukač, Jiří: Mýtus
a skutečnost hudby,
Praha 1989
• K termínu a
pojmu „hudba“ („musica“);
Muzikologie jako obor a síť jejích disciplín in: Fukač, Jiří –
Poledňák, Ivan: Úvod do
studia hudební vědy, 3. vydání, Olomouc 2005, s.
51-60,
116-119
• Musiké - musica - Musik, in: Die Musik in Geschichte und
Gegenwart. Sachteil, sv. 6, Kassel 1997, sl. 1195-1212
• Music, in: The New Grove Dictionary of
Music and Musicians. Second edition, sv. 17,
New York 2001, s. 425-437
23.
11. Dějiny hudební vědy I. Teoretické
reflexe hudby v minulosti
• Poznání hudby v
dějinách lidstva a
vznik vědy o hudbě, in: Lébl, V. – Poledňák, I. (red.): Hudební věda,
sv. 1, Praha 1988, s. 23-69
• K vývoji
muzikologie. Vstupní poznámka;
Vývoj do vzniku muzikologie jako moderní vědy, in: Fukač, Jiří –
Poledňák, Ivan: Úvod do
studia hudební vědy, 3. vydání, Olomouc 2005, s.
61-68
30.
11. Dějiny hudební vědy II. Vznik a
rozvoj muzikologie jako moderní vědy
• Vznik a vývoj
muzikologie jako moderní
vědy, in: Lébl, V. – Poledňák, I. (red.): Hudební věda, sv.
1, Praha
1988, s. 70-117
• K vývoji
moderní muzikologie, in:
Fukač, Jiří – Poledňák, Ivan: Úvod
do studia hudební vědy, 3. vydání, Olomouc 2005,
s. 68-86
7.
12. Dějiny hudební vědy III. Současná
světová muzikologie
• Současný stav
světové muzikologie od
roku 1945 až po současnost, in: Lébl, V. – Poledňák, I. (red.): Hudební
věda, sv. 1, Praha 1988, s. 118-135
14.
12. Hudební věda v českých zemích I.
Vznik a vývoj české hudební vědy
• Vznik české
hudební vědy; Česká hudební
věda v letech 1918-1945, in: Lébl, V. – Poledňák, I. (red.): Hudební
věda, sv. 1, Praha 1988, s. 147-216
4.
1. Hudební věda v českých zemích II.
Současná situace
• Česká hudební
věda po roce 1945, in:
Lébl, V. – Poledňák, I. (red.): Hudební
věda, sv. 1, Praha 1988, s.
217-296
Rozvrh
jednotlivých lekcí v LS
22. 2.
Historická metoda. Prameny a
kritika pramenů
• Historická
metoda, in: Lébl, V. – Poledňák, I. (red.): Hudební věda, sv. 1, Praha 1988, s.
323-325
• Heuristika a
problematika pramenů, in: Fukač, Jiří – Poledňák, Ivan: Úvod do studia hudební vědy, 3.
vydání, Olomouc 2005, s. 88-105
• Historická
metoda –
problém práce s prameny; Historický fakt a
historický proces, in: Černý, Miroslav K.: Kapitoly z metodologie hudební vědy,
Olomouc 1998, s. 61-80
1. 3.
Vydávání hudebních pramenů.
Stěžejní kritické edice
• Seznam edic (autorka
prof. Jarmila Gabrielová)
• hesla „Editing“ a „Editions, historical“,
in: The New Grove Dictionary of
Music and Musicians. Second Edition, sv. 7, New York 2001, s.
885-898; sv. 28, New York 2001, s. 169-196
• heslo „Denkmäler und Gesamtausgaben“, in: Die Musik in Geschichte und Gegenwart.
Zweite … Ausgabe. Sachteil, sv. 2, Kassel 1995, sl. 1109-1156
8. 3.
Hudební historiografie I.
Charakteristika disciplíny, periodizace dějin hudby
• Hudební
historiografie. Charakteristika disciplíny, in: Lébl, V. – Poledňák, I.
(red.): Hudební věda, sv. 3,
Praha 1988, s. 653-673
• Hudební
historiografie. Vstupní
výklad; K vymezení disciplíny; K metodám
hudební historiografie, in: Fukač, Jiří –
Poledňák, Ivan: Úvod do studia
hudební vědy, 3. vydání, Olomouc 2005, s. 130-137
• Smysl hudební
historiografie, in: Černý, Miroslav K.: Kapitoly z metodologie hudební vědy, Olomouc
1998, s. 95-96
• Smolka, Jaroslav: Dějiny
hudby jako vědní obor a jejich periodizace, 4. vydání,
Praha 1999
• Jak psát hudební dějiny? K
teoretickým a metodologickým otázkám
hudební historiografie (Praha 1.-2. prosince 2006), in: Baťa, J.
(ed.): Miscellanea z výročních
konferencí České společnosti pro hudební vědu 2006 a 2007, Praha
2008, s. 11-101
15. 3.
Hudební historiografie II. Vývoj
disciplíny
• Vývoj hudební
historiografie;
Typy a tematické okruhy hudebně historiografických
prací, in: Lébl, V. – Poledňák, I. (red.): Hudební věda, sv. 3, Praha 1988, s.
673-720
• Nárys poznávání
dějin hudby (hudební kultury), in: Fukač, Jiří –
Poledňák, Ivan: Úvod do studia
hudební vědy, 3. vydání, Olomouc 2005, s. 138-143
• Problémy
vybraných typů "výstupů" hudební historiografie, in: Černý, Miroslav
K.: Kapitoly z metodologie hudební
vědy, Olomouc 1998, s. 81-94
22. 3.
Hudební historiografie III. Česká
hudební historiografie
• Česká hudební
historiografie do
roku 1945; Vývoj české hudební historiografie po
roce 1945, in: Lébl, V. – Poledňák, I. (red.): Hudební věda, sv. 3, Praha 1988, s.
720-778
• K vývoji
hudebně
historiografického bádání v českém
kulturním prostředí, in: Fukač, Jiří –
Poledňák, Ivan: Úvod do studia
hudební vědy, 3. vydání, Olomouc 2005, s. 143-146
29. 3.
Hudební akustika; hudební teorie
• Hudební
akustika; Hudební teorie, in: Lébl, V. – Poledňák, I. (red.): Hudební věda, sv. 2, Praha 1988, s.
351-418
• Hudební
teorie; Hudební akustika, in: Fukač, Jiří – Poledňák, Ivan: Úvod do studia hudební vědy, 3.
vydání, Olomouc 2005, s. 121-130; 153-158
• Syrový, Václav: Hudební
akustika, 2. vydání, Praha 2008
12. 4.
Hudební psychologie; hudební
estetika
• Hudební
psychologie; Hudební estetika a sémiotika, in: Lébl, V. – Poledňák, I.
(red.): Hudební věda, sv. 2,
Praha 1988, s. 418-516
• Hudební
estetika; Hudební psychologie, in: Fukač, Jiří – Poledňák, Ivan: Úvod do studia hudební vědy, 3.
vydání, Olomouc 2005, s. 169-180; 186-193
• Franěk, Marek: Hudební
psychologie, Praha 2007
• Fukač, Jiří: Hudební
estetika jako konkretizace obecné estetiky a muzikologická disciplína,
Brno 2001
• Poledňák, Ivan: Hudba
jako problém estetiky, Praha 2006
19. 4.
Hudební sociologie; teorie a
dějiny populární hudby
• Hudební
sociologie, in: Lébl, V.
– Poledňák, I. (red.): Hudební věda, sv. 2, Praha
1988, s. 516-540; Teorie a dějiny nonartificiální hudby,
in: Lébl, V. – Poledňák, I. (red.): Hudební
věda, sv. 3, Praha 1988, s. 823-853
• Hudební
sociologie; Teorie a dějiny
nonartificiální hudby, in: Fukač, Jiří –
Poledňák, Ivan: Úvod do studia
hudební vědy, 3. vydání, Olomouc 2005, s. 180-186; 201-206
• Bek, Mikuláš: Vybrané
problémy hudební sociologie, Olomouc 1993
26. 4.
Etnomuzikologie
• Etnomuzikologie
(hudební folkoristika), in: Lébl, V. – Poledňák, I. (red.): Hudební věda, sv. 3, Praha 1988, s.
778-822
• Etnomuzikologie,
in: Fukač, Jiří – Poledňák, Ivan: Úvod
do studia hudební vědy, 3. vydání, Olomouc 2005, s. 146-153
• heslo "Ethnomusicology", in: The New Grove Dictionary of Music and
Musicians. Second Edition, sv. 8, New York 2001, s. 367-403
• Jurková, Zuzana: Kapitoly
z mimoevropské hudby, 2. vydání, Olomouc 2001
3. 5.
Hudební ikonografie; organologie
• Organologie;
Hudební ikonografie, in: Lébl, V. – Poledňák, I. (red.): Hudební věda, sv. 2, Praha 1988, s.
606-638
• Organologie,
in: Fukač, Jiří – Poledňák, Ivan: Úvod
do studia hudební vědy, 3. vydání, Olomouc 2005, s. 158-162
10. 5.
Závěrečné shrnutí. Evaluace
Seznam
povinné četby
1. Adler,
Guido: Umfang, Methode
und Ziel
der Musikwissenschaft, in: Vierteljahrsschrift für
Musikwissenschaft I,
1885, s. 5-20 (originální verze)
komentovaný
anglický překlad
český
překlad
2. Černý, Miroslav K.: Kapitoly z
metodologie hudební vědy, Olomouc 1998
3. Descartes, René: Rozprava
o metodě,
3. vydání, Praha 1992
4. Fajkus, Břetislav: Filozofie a
metodologie vědy. Vývoj, současnost a perspektivy, Praha
2005
5. Fukač, Jiří: Mýtus
a skutečnost hudby,
Praha 1989
6. Fukač, Jiří – Poledňák, Ivan: Úvod do
studia hudební vědy, 3. vydání, Olomouc 2005
7. Kerman,
Joseph: Contemplating Music.
Challenges to Musicology, Cambridge University Press 1985
8. Kuhn, Thomas S.: Struktura
vědeckých
revolucí, Praha 1997
9. Lébl, Vladimír – Poledňák, Ivan
(red.): Hudební věda,
3 sv., Praha 1988
10. Sychra, Antonín: Hudba očima vědy,
Praha 1965
Další
doporučená literatura
Adler,
Guido: Methode der
Musikgeschichte, Leipzig 1919
Adler,
Guido: Der Stil in der
Musik, 2. vydání, Leipzig 1929
Arendt[ová], Hannah: Krize
kultury, Praha 1994
Bek, Mikuláš: Vybrané problémy
hudební sociologie, Olomouc 1993
Cook, Nicholas: Music. A
Very Short Introduction, Oxford 1998
Dahlhaus, Carl: Einführung
in die systematische Musikwissenschaft, Köln
1971
Dahlhaus, Carl: Grundlagen
der Musikgeschichte, Köln 1977 (kapitoly Was
ist eine musikgeschichtliche Tatsache?, Zur Frage nach dem Subjekt der
Musikgeschichte a Probleme
der Rezeptionsgeschichte; angl. Foundations
of Music History, Cambridge 1983, kapitoly What is a fact of music
history?, Does music history have a 'subject'? a Problems in reception
history)
Dahlhaus, Carl – Eggebrecht, Hans Heinrich: Was ist Musik?,
Wilhelmshaven 1985
Descartes, René: Pravidla
pro vedení rozumu, Praha 2000
Elschek, Oskár: Hudobná
veda súčasnosti I., Bratislava 1984
Franěk, Marek: Hudební psychologie,
Praha 2007
Fukač, Jiří: Hudební estetika jako
konkretizace obecné estetiky a muzikologická disciplína, Brno
2001
Fukač, Jiří: O studiu
hudební vědy, Brno 1964
Fukač, Jiří – Poledňák, Ivan: Hudba
a její pojmoslovný systém, Praha
1981
Helfert, Vladimír: Vybrané
studie I. O hudební tvořivosti, Praha 1970
Chailley, Jacques: Précis
de musicologie, Paris 1984
Iggers,
Georg G.: Dějepisectví
ve 20. století. Od vědecké objektivity k
postmoderní výzvě, Praha 2002
Jurková, Zuzana: Kapitoly z
mimoevropské hudby, 2. vydání, Olomouc 2001
Kresánek, Jozef: Úvod
do systematiky hudobnej vedy, Bratislava 1980
Lissa, Zofia: Wstęp do
muzykologii, 2. vydání, Warszawa 1974
Lyotard, Jean-François: O
postmodernismu, Praha 1993
Mills, Charles Wright: Sociologická
imaginace, Praha 22008
Ochrana, František: Metodologie
vědy. Úvod do problému, Praha 2009
Poledňák, Ivan: Hudba jako problém
estetiky, Praha 2006
Popper, Karl Raimund: Bída
historicismu, Praha 1994
Popper, Karl Raimund: Logika
vědeckého bádání, Praha 1997
Popper, Karl Raimund:
Život je řešení problémů. O poznání, dějinách a
politice, Praha 1998 (zvl. oddíl Problémy
poznání přírody)
Racek Jan: Úvod do
studia hudební vědy, Praha 1949
Riemann, Hugo: Grundriss
der Musikwissenschaft, Leipzig 1908, 4. vydání 1928
Schwindt-Gross, Nicole: Musikwissenschaftliches
Arbeiten. Hilfsmittel,
Techniken, Aufgaben, Kassel 1992
Syrový, Václav: Hudební akustika,
2. vydání, Praha 2008
Weber, Max: Metodologie,
sociologie a politika, Praha 1998 (zvl.
kapitoly „Objektivita“
sociálněvědního a sociálněpolitického poznání, Smysl "hodnotové
neutrality" v sociologických a ekonomických vědách a Věda jako
povolání)
|
|