přednášející:
Mgr. Jan Baťa
termín konání: pondělí 12.30-14.05
místnost: 405
>>
tento
sylabus v PDF
Popis předmětu
Dvousemestrální
přednáška zakončená zkouškou je určena studujícím 1.
ročníku. Slouží k tomu, aby se začínající studenti a studentky hudební
vědy seznámili se základy oboru, s jeho vývojem, dílčími disciplínami,
písemnictvím a současnými problémy. Je rozdělena do těchto tematických
bloků a okruhů:
1) Co je věda
• co je věda
• co je vědecká metoda
• vývoj a zákonitosti vědeckého zkoumání
• klasifikace vědních disciplín
• hudební věda a její místo v systému věd
2) Základní muzikologická literatura
• slovníky a encyklopedie
• pramenné soupisy a tematické katalogy
• kritické edice
• bibliografie
3) Historická metoda
• prameny a kritika pramenů
• vydávání hudebních pramenů
4) Jednotlivé disciplíny hudební vědy, jejich vývoj a základní
literatura
• hudební historiografie
• hudební akustika
• hudební psychologie
• hudební teorie
• hudební estetika
• hudební sociologie
• hudební ikonografie
• organologie
• etnomuzikologie a hudební folkloristika
• teorie a dějiny populární hudby
5) Hudební věda v českých zemích
• vývoj
• osobnosti
• základní literatura
Tyto okruhy
otázek jsou také předmětem závěrečné atestace, která
sestává z písemné části (=testu) a z ústní zkoušky. Podmínkou
připuštění k ústní zkoušce je úspěšné absolvování písemné části. K
ústní zkoušce předloží uchazeči a uchazečky soupis prostudované
literatury. Minimální počet prostudovaných titulů, jejichž výčet je
uveden níže, je deset. Seznam lze rozšířit o další doporučenou
literaturu.
Rozvrh
jednotlivých lekcí v ZS
5. 10.
Úvodní lekce. Umění práce s
informacemi
• Čmejrková, S. – Daneš, F. – Světlá, J.:
Jak napsat
odborný text, Praha 1999
•
Kondelík,
P.: Jak
(ne)dělat vědu, Praha
1990
•
K
organizaci a technice studia
muzikologie, in: Fukač, Jiří – Poledňák, Ivan: Úvod do studia hudební
vědy, 3. vydání, Olomouc 2005, s. 15-35
• Šanderová, J.:
Jak
číst a psát odborný
text ve společenských vědách, Praha 2006
12.
10. Základní pomůcky muzikologické
práce
• Duckles, V. H. – Reed, I.:
Music
Reference and Research Materials. An Annotated Bibliography,
5th edition, New York 1997
• Heyer, A. H.:
Historical
Sets,
Collected Editions, and Monuments of Music. A Guide to Their Contents,
Chicago 31980
• Hill, G. R.:
Collected
Editions,
Historical Series & Sets & Monuments of Music. A
Bibliography, Berkeley 1997
•
Hudebněvědecká
dokumentace, in: Lébl,
V. – Poledňák, I. (red.): Hudební
věda, sv. 3, Praha 1988, s. 891-988
•
Muzikologická
dokumentace; K hudební
lexikografii, in: Fukač, Jiří – Poledňák, Ivan: Úvod do studia hudební
vědy, 3. vydání, Olomouc 2005, s. 106-115
19.
10. Co je to věda?
•
Rozlišení;
Pokus o definici; Teorie
vědy, in: Anzenbacher, Arno:
Úvod do filozofie, 2. vydání, Praha 2004, s.
21-34,
213-22
• Kuhn, Thomas S.:
Struktura
vědeckých
revolucí, Praha 1997
26.
10. Metodologie vědy
•
Descartes,
René: Rozprava o metodě,
Praha 31992
• Fajkus, Břetislav:
Filozofie a
metodologie vědy. Vývoj, současnost a perspektivy, Praha
2005
•
Vymezení
základních pojmů; Věda, její
vznik a historické typy; Logické základy výstavby vědeckých teorií, in:
Ochrana, František: Metodologie
vědy. Úvod do problému, Praha 2009, s.
11-57
2.
11. Hudební věda a její místo v
systému věd
•
Adler,
Guido: Umfang, Methode
und Ziel
der Musikwissenschaft, in: Vierteljahrsschrift für
Musikwissenschaft I,
1885, s. 5-20
• Muzikologie jako věda; Metody hudební
vědy; Struktura a
systematika hudební vědy, in: Lébl, V. – Poledňák, I. (red.):
Hudební věda, sv.
1, Praha
1988, s. 299-310, 319-334
• Co je to metodologie (její smysl a
funkce); Parametry muzikologie jako vědy; Systematika hudební vědy, in:
Černý, Miroslav K.:
Kapitoly z
metodologie hudební vědy, Olomouc 1998, s. 5-11, 41-60
• O vědě obecně a o hudební vědě
speciálně aneb kapitolky z vědosloví, in: Fukač, Jiří – Poledňák, Ivan:
Úvod do
studia hudební vědy, 3. vydání, Olomouc 2005, s.
37-49
9.
11. Předmět hudební vědy
•
Obsah
a idea v hudbě, in: Sychra,
Antonín: Hudba očima vědy,
Praha 1965, s. 103-147
• Předmět hudební vědy; in:
Lébl, V. – Poledňák, I. (red.):
Hudební
věda, sv. 1, Praha 1988, s. 311-319
• Předmět muzikologie – co je hudba;
Problém hudebního díla, in: Černý, Miroslav
K.:
Kapitoly z
metodologie hudební vědy, Olomouc 1998, s. 12-40
• Fukač, Jiří:
Mýtus
a skutečnost hudby,
Praha 1989
• K termínu a pojmu „hudba“ („musica“);
Muzikologie jako obor a síť jejích disciplín in: Fukač, Jiří –
Poledňák, Ivan:
Úvod do
studia hudební vědy, 3. vydání, Olomouc 2005, s.
51-60,
116-119
• Musiké - musica - Musik, in:
Die Musik in Geschichte und
Gegenwart. SAchteil, sv. 6, Kassel 1997, sl. 1195-1212
• Music, in:
The New Grove Dictionary of
Music and Musicians. Second edition, sv. 17,
New York 2001, s. 425-437
23.
11. Dějiny hudební vědy I. Teoretické
reflexe hudby v minulosti
• Poznání hudby v dějinách lidstva a
vznik vědy o hudbě, in: Lébl, V. – Poledňák, I. (red.):
Hudební věda,
sv. 1, Praha 1988, s. 23-69
• K vývoji muzikologie. Vstupní poznámka;
Vývoj do vzniku muzikologie jako moderní vědy, in: Fukač, Jiří –
Poledňák, Ivan:
Úvod do
studia hudební vědy, 3. vydání, Olomouc 2005, s.
61-68
30.
11. Dějiny hudební vědy II. Vznik a
rozvoj muzikologie jako moderní vědy
• Vznik a vývoj muzikologie jako moderní
vědy, in: Lébl, V. – Poledňák, I. (red.):
Hudební věda, sv.
1, Praha
1988, s. 70-117
• K vývoji moderní muzikologie, in:
Fukač, Jiří – Poledňák, Ivan:
Úvod
do studia hudební vědy, 3. vydání, Olomouc 2005,
s. 68-86
7.
12. Dějiny hudební vědy III. Současná
světová muzikologie
• Současný stav světové muzikologie od
roku 1945 až po současnost, in: Lébl, V. – Poledňák, I. (red.):
Hudební
věda, sv. 1, Praha 1988, s. 118-135
14.
12. Hudební věda v českých zemích I.
Vznik a vývoj české hudební vědy
• Vznik české hudební vědy; Česká hudební
věda v letech 1918-1945, in: Lébl, V. – Poledňák, I. (red.):
Hudební
věda, sv. 1, Praha 1988, s. 147-216
4.
1. Hudební věda v českých zemích II.
Současná situace
• Česká hudební věda po roce 1945, in:
Lébl, V. – Poledňák, I. (red.):
Hudební
věda, sv. 1, Praha 1988, s.
217-296
Rozvrh
jednotlivých lekcí v LS
22. 2. Historická metoda. Prameny a
kritika pramenů
1. 3. Vydávání hudebních pramenů.
Stěžejní kritické edice
8. 3. Hudební historiografie I.
Charakteristika disciplíny, periodizace dějin hudby
15. 3. Hudební historiografie II. Vývoj
disciplíny
22. 3. Hudební historiografie III. Česká
hudební historiografie
29. 3. Hudební akustika; hudební teorie
12. 4. Hudební psychologie; hudební
estetika
19. 4. Hudební sociologie; teorie a
dějiny populární hudby
26. 4. Etnomuzikologie
3. 5. Hudební ikonografie; organologie
10. 5. Závěrečné shrnutí. Evaluace
Seznam
povinné četby
1.
Adler,
Guido: Umfang, Methode
und Ziel
der Musikwissenschaft, in: Vierteljahrsschrift für
Musikwissenschaft I,
1885, s. 5-20
2. Černý, Miroslav K.:
Kapitoly z
metodologie hudební vědy, Olomouc 1998
3. Descartes, René:
Rozprava
o metodě,
3. vydání, Praha 1992
4. Fajkus, Břetislav:
Filozofie a
metodologie vědy. Vývoj, současnost a perspektivy, Praha
2005
5. Fukač, Jiří:
Mýtus
a skutečnost hudby,
Praha 1989
6. Fukač, Jiří – Poledňák, Ivan:
Úvod do
studia hudební vědy, 3. vydání, Olomouc 2005
7. Kerman, Joseph:
Contemplating
Music.
Challenges to Musicology, Cambridge University Press 1985
8. Kuhn, Thomas S.:
Struktura
vědeckých
revolucí, Praha 1997
9. Lébl, Vladimír – Poledňák, Ivan
(red.):
Hudební věda,
3 sv., Praha 1988
10. Sychra, Antonín:
Hudba očima vědy,
Praha 1965
Další
doporučená literatura
Adler,
Guido: Methode der
Musikgeschichte, Leipzig 1919
Adler,
Guido: Der Stil in der
Musik, 2. vydání, Leipzig 1929
Arendt[ová], Hannah:
Krize
kultury, Praha 1994
Cook, Nicholas:
Music. A
Very Short Introduction, Oxford 1998
Dahlhaus, Carl:
Einführung
in die systematische Musikwissenschaft, Köln
1971
Dahlhaus, Carl:
Grundlagen
der Musikgeschichte, Köln 1977 (kapitoly
Was
ist eine musikgeschichtliche Tatsache?, Zur Frage nach dem Subjekt der
Musikgeschichte a
Probleme
der Rezeptionsgeschichte; angl.
Foundations
of Music History, Cambridge 1983, kapitoly
What is a fact of music
history?, Does music history have a 'subject'? a
Problems in reception
history)
Dahlhaus, Carl – Eggebrecht, Hans Heinrich:
Was ist Musik?,
Wilhelmshaven 1985
Descartes, René:
Pravidla
pro vedení rozumu, Praha 2000
Elschek, Oskár:
Hudobná
veda súčasnosti I., Bratislava 1984
Fukač, Jiří:
O studiu
hudební vědy, Brno 1964
Fukač, Jiří – Poledňák, Ivan:
Hudba
a její pojmoslovný systém, Praha
1981
Helfert, Vladimír:
Vybrané
studie I. O hudební tvořivosti, Praha 1970
Chailley, Jacques:
Précis
de musicologie, Paris 1984
Iggers, Georg G.:
Dějepisectví
ve 20. století. Od vědecké objektivity k
postmoderní výzvě, Praha 2002
Kresánek, Jozef:
Úvod
do systematiky hudobnej vedy, Bratislava 1980
Lissa, Zofia:
Wstęp do
muzykologii, 2. vydání, Warszawa 1974
Lyotard, Jean-François:
O
postmodernismu, Praha 1993
Mills, Charles Wright:
Sociologická
imaginace, Praha 22008
Ochrana, František:
Metodologie
vědy. Úvod do problému, Praha 2009
Popper, Karl Raimund:
Bída
historicismu, Praha 1994
Popper, Karl Raimund:
Logika
vědeckého bádání, Praha 1997
Popper, Karl Raimund:
Život je řešení problémů. O poznání, dějinách a
politice, Praha 1998
Racek Jan:
Úvod do
studia hudební vědy, Praha 1949
Riemann, Hugo:
Grundriss
der Musikwissenschaft, Leipzig 1908, 4. vydání 1928
Schwindt-Gross, Nicole:
Musikwissenschaftliches
Arbeiten. Hilfsmittel,
Techniken, Aufgaben, Kassel 1992
Weber, Max:
Metodologie,
sociologie a politika, Praha 1998 (zvl.
kapitoly
„Objektivita“
sociálněvědního a sociálněpolitického poznání, Smysl "hodnotové
neutrality" v sociologických a ekonomických vědách a
Věda jako
povolání)