V nabízené přednášce, zařazené do povinně volitelné a/nebo volitelné
části studijního programu, se budeme nejprve zabývat vymezením pojmu a
předmětu této muzikologické disciplíny a „systematikou“ či „hierarchií“
jednotlivých dílčích hudebně teoretických disciplín v daném
hudebněhistorickém období.
Poté budeme postupně detailněji
probírat problematiku oněch dílčích hudebně teoretických disciplín:
nauku o harmonii, melodii, kontrapunktu, hudebních formách, rytmice a
metrice, instrumentaci, tak jak byla nastíněna a prezentována v
základních hudebně teoretických pojednáních zmíněného historického
období. Zabývat se budeme rovněž vztahem mezi hudební teorií a hudební
analýzou, hudební teorií a hudební estetikou aj.
Upozornění: Můj
výklad se (aspoň doufám) nebude nijak překrývat s náplní předmětů
Základy hudební teorie, Základy hudební analýzy atp. a bude více
směřovat k problematice dobové hudební estetiky a hudebního nazírání. Je
určen spíše pro „pokročilejší“ studenty a studentky, kteří již uvedené
předměty úspěšně absolvovali.
Základní literatura:
Carl
DAHLHAUS: Die Musiktheorie im 18. und 19. Jahrhundert. Erster Teil:
Grundzüge einer Systematik Darmstadt 1984; Zweiter Teil: Deutschland,
Darmstadt 1989, hg. von Ruth Müller (Geschichte der Musiktheorie Bd.
10–11)
Další speciální literatura bude postupně zmíněna a komentována během jednotlivých přednášek.
Forma atestace:
Ústní rozhovor prokazující porozumění látce, jež bude probírána v jednotlivých přednáškách.
24. 9. 2012 jg
Dodatek 1 – další (speciální) literatura k problematice hudební formy a nauky o hudebních formách:
Carl DAHLHAUS:
* Gefühlsästhetik und musikalische Formenlehre, původně
in: Deutsche Vierteljahschrift für Literaturwissenschaft und
Geistesgeschichte 41 (1967 – dostupné online), přetištěno in:
Klassische und romantische Musikästhetik, Laaber 1988
* Zur Theorie der musikalischen Form, in: Archiv für die
Musikwissenschaft 34 (1977), s. 20–37 – dostupné též online
prostřednistvím databáze JSTOR.
* Der rhetorische Formbegriff H. Ch. Kochs und die
Theorie der Sonatenform, in: Archiv für die Musikwissenschaft 35
(1977), s. 155–177 – dostupné též online, viz výše
Carl DAHLHAUS – Michael ZIMMERMANN (ed.): Musik zur
Sprache gebracht. Musikästhetische Texte aus drei Jahrhunderten,
München-Kassel 1983 – vybrané kapitoly
8. 10. 2012 jg
|