|
|
SEMINÁŘ
STARŠÍ HUDBY PRO 2. ROČNÍK (bc.)
|
>> tento
sylabus v PDF
>> Nagel: Autonomy and Mercy
>> Metastasio: La clemenza di Tito
>> Výběr textů k La clemenza di Tito (Abert, Einstein, Hildesheimer, Kunze a Melograni)
La clemenza di Tito
V semináři bude společnými silami a z různých hledisek
studována problematika opery seria, Mozartovy poslední opery a
řada souvisejících témat, jako např.
● vznik a estetika žánru opery seria, dramaturgie, afektová teorie,
Pietro Metastasio a jeho tvorba
● operní dílo z hlediska hudební analýzy, hudební realizace,
inscenace a její kritiky
● kritika pramenů, problematika notace hudby 17. a 18. století,
příprava kritické edice, praktické otázky editace v notovém
programu
● vznik, dobová recepce a kritické hodnocení Mozartovy opery La
clemenza di Tito
Základní literatura:
● Herman Abert: W. A. Mozart, Leipzig 1919-21 (5. vydání 1978),
anglický komentovaný překlad, Yale 1997
● Edward J. Dent: Mozart’s Operas, London 21947
● Stefan Kunze: Mozarts Opern, Stuttgart 1994
● Helga Lühning: Titus-Vertonungen im 18. Jahrhundert: Untersuchungen
zur Tradition der Opera seria von Hasse bis Mozart (Analecta
musicologica 20), Laaber 1983
● Pietro Metastasio: Drammi per musica, Venezia 2002
● Franz Xaver Niemetschek: Leben des K.K. Kapellmeisters Wolfgang
Gottlieb Mozart, Praha 1798 (též v novodobém českém překladu :-))
● Marc Niubo: Moji Pražané mě uctívají, Praha 2006
● John A. Rice: La clemenza di Tito, Cambridge 1991
● Reinhard Strohm: The contribution of musicology to Metastasio
studies, in: Pietro Metastasio - uomo universale (1698-1782). Festgabe
der Österreichischen Akademie der Wissenschaften zum 300. Geburtstag
von Pietro Metastasio, (ed. A. Sommer-Mathis, E. T. Hilscher),
Wien 2000
● Reinhard Strohm: Dramma per musica. Italian opera seria of the
eighteenth century, Yale 1997
● Tomislav Volek: Mozartovy opery pro Prahu, Praha 1991
● H. Schneider & R. Wiesend: Die Oper im 18. Jahrhundert (Handbuch
der musikalischen Gattungen), Laaber 2001
● Hudební divadlo jako výzva (ed. H. Spurná), Praha 2004
● Slovník české hudební kultury, Praha 1997
● MGG, ● New Grove (2001, resp. online) a New Grove Dictionary of Opera
(1996, resp. online)
● Pipers Enzyklopädie des Musiktheaters, München/Zürich 1986-1997
Atestace:
1) minimálně 70 % docházka a práce v hodině
2) Písemná práce – spartace zadaného pramene a doprovodná studie
Struktura a rozsah práce: úvod, stručné seznámení s autorem a
dílem (1 NS), analýza zadaného operního „čísla“ z hlediska
dramatického (1-2 NS), jeho hudební analýza (3 NS), popis pramene,
výskyt konkordancí a otázky provenience (3 NS), stručná analýza nového
textu (obsah, vztah k původnímu textu a k hudbě – 1-2 NS),
srovnání pramene a kritické edice (1-2 NS), vlastní spartace, revizní
zpráva (stručné ediční zásady a tabulka oprav).
|
|