Univerzita Karlova v Praze
Filosofická fakulta


ÚSTAV HUDEBNÍ VĚDY

nám. Jana Palacha 2, 116 38 Praha 1
tel: +420 221 619 224 (sekretariát)
tel: +420 221 619 828 (knihovna)
fax: +420 221 619 386
english version | www.cuni.cz | www.ff.cuni.cz
 

 
SEMINÁŘ STARŠÍ HUDBY PRO 2. ROČNÍK (bc.)
>> tento sylabus v PDF

>> Nagel: Autonomy and Mercy


>> Metastasio: La clemenza di Tito

>> Výběr textů k La clemenza di Tito
(Abert, Einstein, Hildesheimer, Kunze a Melograni)

La clemenza di Tito

V semináři bude společnými silami a z různých hledisek studována problematika opery seria,  Mozartovy poslední opery a řada souvisejících témat, jako např.

● vznik a estetika žánru opery seria, dramaturgie, afektová teorie, Pietro Metastasio a jeho tvorba

● operní dílo z hlediska hudební analýzy, hudební realizace, inscenace a její kritiky

● kritika pramenů, problematika notace hudby 17. a 18. století, příprava kritické edice, praktické otázky editace v notovém programu

● vznik, dobová recepce a kritické hodnocení Mozartovy opery La clemenza di Tito


Základní literatura:

● Herman Abert: W. A. Mozart, Leipzig 1919-21 (5. vydání 1978), anglický komentovaný překlad, Yale 1997
● Edward J. Dent: Mozart’s Operas, London 21947
● Stefan Kunze: Mozarts Opern, Stuttgart 1994
● Helga Lühning: Titus-Vertonungen im 18. Jahrhundert: Untersuchungen zur Tradition der Opera seria von Hasse bis Mozart (Analecta musicologica 20), Laaber 1983
● Pietro Metastasio: Drammi per musica, Venezia 2002
● Franz Xaver Niemetschek: Leben des K.K. Kapellmeisters Wolfgang Gottlieb Mozart, Praha 1798 (též v novodobém českém překladu :-))
● Marc Niubo: Moji Pražané mě uctívají, Praha 2006
● John A. Rice: La clemenza di Tito, Cambridge 1991
Reinhard Strohm: The contribution of musicology to Metastasio studies, in: Pietro Metastasio - uomo universale (1698-1782). Festgabe der Österreichischen Akademie der Wissenschaften zum 300. Geburtstag von Pietro Metastasio, (ed. A. Sommer-Mathis, E. T. Hilscher),  Wien 2000
● Reinhard Strohm: Dramma per musica. Italian opera seria of the eighteenth century, Yale 1997
● Tomislav Volek: Mozartovy opery pro Prahu, Praha 1991
● H. Schneider & R. Wiesend: Die Oper im 18. Jahrhundert (Handbuch der musikalischen Gattungen), Laaber 2001
● Hudební divadlo jako výzva (ed. H. Spurná), Praha 2004
● Slovník české hudební kultury, Praha 1997
● MGG, ● New Grove (2001, resp. online) a New Grove Dictionary of Opera (1996, resp. online)
● Pipers Enzyklopädie des Musiktheaters, München/Zürich 1986-1997

Atestace:
1) minimálně 70 % docházka a práce v hodině
2) Písemná práce – spartace zadaného pramene a doprovodná studie
Struktura a rozsah práce: úvod, stručné seznámení s autorem a dílem (1 NS), analýza zadaného operního „čísla“ z hlediska dramatického (1-2 NS), jeho hudební analýza (3 NS), popis pramene, výskyt konkordancí a otázky provenience (3 NS), stručná analýza nového textu (obsah, vztah k původnímu textu a k hudbě – 1-2 NS), srovnání pramene a kritické edice (1-2 NS), vlastní spartace, revizní zpráva (stručné ediční zásady a tabulka oprav).


 
kontakty - ostatní fakulty - mapa stránek