>> tento sylabus v PDF (např. pro tisk)
PhDr. Lenka Hlávková, Ph.D.
čt 10.00 – 12.20
místnost 405
atestace: Z (4 kredity)
Kurs seznamuje se základními vývojovými typy notace evropské hudby od
chorálního jednohlasu po polyfonii přelomu 16. a 17. století. Nedílnou
součástí výuky jsou praktická cvičení, kde se studenti seznámí se
specifickými problémy ediční práce v oblasti hudebních
památek uvedených období a kde se budou věnovat transkribování
jednotlivých notačních typů do moderní notace.
Podmínkou připuštění k zápočtovému testu je minimálně 70% účast
v kursu, vypracování a včasné odevzdání tří domácích úkolů
(transkripce skladeb). Zápočtový test bude zjišťovat teoretické
znalosti o jednotlivých notačních typech a schopnost identifikovat je
v pramenech.
Nezbytné pomůcky: notový papír s rastrem (nejlépe formát A4 nebo větší), tužka, guma
Program kursu:
24. 2.
Úvod do problematiky, Neumy
3. 3., 10. 3.
Neumy
17. 3.
Modální notace
24. 3., 31. 3., 7. 4.
Předfrankonská a frankonská notace
14. 4.
Společná lekce s Dr. Christianem Leitmeirem a studenty University of Wales
(Bangor, Velká Británie) – téma bude upřesněno
21. 4.
Černá menzurální notace
28. 4.
Codex Faenza a instrumentální hudba italského trecenta
(host: Dr. Jostein Gundersen, Grieg Academy, University of Bergen, Norsko)
5. 5., 12. 5.
Bílá menzurální notace
19. 5.
Zápočtový test
Termíny zadání a odevzdání domácích úkolů:
Neumy – 3.3. / 14. 3.
Předfrankonská notace 31. 3. / 11. 4.
Menzurální notace 5. 5. / 16. 5.
Základní literatura:
Apel, W.: Die Notation der polyphonen Musik. Leipzig 1963
nebo The Notation of Polyphonic Music. Cambridge 1949
Cardine, E.: Sémiologie Grégorienne, Solesmes 1970
Hiley, D.: Western Plainchant, Oxford 1995
Mužík, F.: Úvod do kritiky hudebního zápisu. Praha 1961
Musikgeschichte in Bildern, svazky III/4, III/5
Faksimile pramenů a kritické edice - viz fond knihovny ÚHV