|
|
KOMORNÍ HUDBA V 19. STOLETÍ
|
V
nabízené přednášce, zařazené do povinně volitelné části studijního
programu, se soustředíme na komorní díla – klavírní tria a smyčcové
kvartety – Ludwiga van Beethovena, jež patří k centrální části
skladatelova tvůrčího odkazu a zároveň k základnímu repertoáru pro tato
komorní obsazení. V přednášce se budeme společně zabývat nejprve
situací a vývojem instrumentální komorní hudby v poslední čtvrtině 18.
století se zvláštním zřetelem k problému formy a jejího dobového
chápání a dále pak kompoziční problematikou jednotlivých vět z
Beethovenových opusů 1, 18, 59, 70, 74, 90, 95 a 127 – 135. Budeme se
snažit postihnout a vyložit rozmanité možnosti řešení problému formy v
těchto větách a zčásti také zprostředkovat různé analytické přístupy a
výklady. – V letním semestru 2012/2013 na tento kurz volně naváže
přednáška Komorní hudba v 19. století II, která se soustředí hlavně na
díla Franze Schuberta.
Materiály ke stažení:
>> Beethoven - klavírní tria
>> Beethoven - smyčcové kvartety
>> Beethoven - chronlogie
Doporučená literatura:
Wilibald GURLITT, Hans Heinrich EGGEBRECHT (ed.): Riemann Musiklexikon. Zwölfte völlig neubearbeitete Auflage in drei Bänden. Bd. 3 (Sachteil). Mainz: B. Schotts Söhne, 1967:
hesla Durbrochene Arbeit, Form, Formenlehre, Motiv, Obligates Akkompagnement, Thema, Thematische Arbeit
Carl DAHLHAUS: Ludwig van Beethoven und seine Zeit, Laaber: Laaber-Verlag, 1987 (31993)
Albrecht RIETHMÜLLER, Carl DAHLHAUS, Alexander L. RINGER (ed.): Beethoven-Interpretationen, sv. 1 – 2, Laaber: Laaber-Verlag, 1994
Lewis LOCKWOOD: Beethoven. The Music and the Life, New York–London 2003 (22005), česky jako Beethoven. Hudba a život,
Praha 2005. – Varování: u tohoto titulu doporučuji vyhnout se pokud
možno českému překladu, který je neuvěřitelně špatný, a číst knihu v
originále, který je psán relativně jednoduchým, srozumitelným a přitom
přesným jazykem; srov. moji recenzi v čsp. Hudební věda 3/2006, s.
320–322.
Další speciální literatura (převážně v němčině) bude postupně komentována a doporučována během přednášek.
Požadavky k atestaci:
Vypracování krátkého písemného referátu (3–5 stran) pojednávajícího o
některém z Beethovenových komorních děl nebo jeho části/větě především
z analytického pohledu, ale případně také z pohledu pramenné základny:
skici, dochování a uložení autografů, dobová a posmrtná tištěná vydání
a z pohledu recepce: četnost provozování, dobové kritické ohlasy atp.
24. 9. 2012 jg
|
|